VII.
SLUŽBE I USLUGE ZA KORISNIKE
Kao što smo već kazali, jedna je od temeljnih zadaća
knjižnice osiguravanje takvih službi i usluga koje će omogućiti i potaknuti
korištenje knjižnične građe.
U pravilu, cjelokupni se knjižnični fond stavlja
korisnicima na raspolaganje. Postoje, međutim, i određena ograničenja vezana
s jedne strane uz smještaj dijela građe u tzv. zatvoreni fond , a s druge
uz odvajanje dijela fonda u svakoj knjižnici, iz kojeg se građa ne posuđuje
izvan njezinih prostorija.
Velike su razlike, što se toga tiče, između javnih
knjižnica i knjižnica koje djeluju u sastavu (školske, visokoškolske i
specijalne knjižnice). Javne su knjižnice dostupne svakome građaninu, uz
određene uvjete. U drugim vrstama knjižnica korisnici su u prvome redu
članovi matične ustanove jer su te knjižnice i namijenjene određenom krugu
korisnika, a širem su krugu korisnika dostupne jedino iznimno.
-
KORIŠTENJE KNJIŽNIČNE GRAĐE
Korištenje knjižnične građe, u knjižnici bilo koje vrste,
besplatno je. Ako knjižnica i naplaćuju svoje usluge, članarina je simbolična.
Knjižnica koja svoju građu daje na korištenje, posebnim
pravilnikom mora urediti odnose s korisnicima.
Takvi pravilnici ne trebaju biti odveć opširni, ali moraju obuhvatiti
sve mogućnosti te upozoriti na zabrane i kazne . Tekst pravilnika treba
izložiti javno u prostoriji za korisnike, a mnoge knjižnice bitna upozorenja
tiskaju i na poleđini korisničke iskaznice.
Pravilima se određuju svi odnosi u korištenju
građe, a to znači da se njima jasno utvrđuje:
-
koja se građa koristi u samoj knjižnici, a koja se može posuđivati izvan
njezinih prostorija;
-
koliko se primjeraka građe može odjednom uzeti na posudbu;
-
vrijeme posudbe;
-
povrat građe u istom stanju u kojemu je uzeta na korištenje;
-
naknada za oštećenu i izgubljenu knjižničnu građu te za zadržavanje građe
dulje od odobrenog vremena.
Knjižnice koje djeluju u sastavu, bilo da se radi o
školskoj, visokoškolskoj ili specijalnoj knjižnici, trebaju imati pravilnik
o svojemu cjelokupnom radu. Bitno je da takav pravilnik donosi stručno
tijelo ustanove (poduzeća, škole i slično) u kojoj knjižnica djeluje. Važno
je također da knjižnice organizacijski pripadaju razvojnim i istraživačkim
odjelima, odnosno da se smatraju dijelom nastavnog procesa, kako njihov
status ne bi rješavale opće službe. Knjižnice s pravilno riješenim statusom
i s točno navedenim obvezama u pravilniku pružaju svojim osnivačima najbolje
moguće knjižnične usluge.
Osim što se treba upoznati s pravima i obvezama
u korištenju građe, korisnik mora saznati kako sve može pronaći podatke
koji ga zanimaju, pa prostorije za posudbu trebaju biti opremljene uputama,
obavijesnim i edukativnim plakatima. Prostorije za posudbu moraju biti
zračne, svijetle i dovoljno velike da bi više korisnika moglo nesmetano
pretraživati i posuđivati građu. Osim kataloga,
prostorija za posudbu građe mora se opremiti pultom ili stolom za zaduživanje/razduživanje,
za upis i druge načine komuniciranja s korisnicima, te jednim većim stolom
ili nekoliko manjih, za korisnike.
Svaka knjižnica vodi popis svojih članova * korisnika,
obično u knjizi korisnika (to može biti i obična bilježnica), odnosno u
bazi podataka o korisnicima. U javnim knjižnicama svaki korisnik dobiva
svoju korisničku iskaznicu u koju se uz osobne podatke upisuje i korisnički
broj. Knjižnice koje djeluju u sastavu uglavnom ne izrađuju korisničke
iskaznice.
-
Korištenje knjižnične građe u knjižnici
Određenu vrstu građe, a to su u prvom redu serijske
publikacije (novine i časopisi) te sekundarne i tercijarne publikacije,
gotovo bez iznimke knjižnice daju na korištenje jedino u svojim prostorijama.
Tako se postupa i sa starim fondom, s građom koja je u knjižnici samo pohranjena,
dakle onom koja nije vlasništvo knjižnice, sa starijim izdanjima (primjerice,
izdanjima objavljenim do pedesetih godina ovoga stoljeća). Određene vrste
knjižnica izvan svojih prostorija ne izdaju i drugu građu, a to je uvjetovano
sastavom i organizacijom knjižničnoga fonda "Primjerice to je arhivski
primjerak, koji uobičajeno drže nacionalne knjižnice, a i neke druge (npr.
one koje imaju zavičajmu zbirku). Sva se takva građa može koristiti, ali
jedino u knjižnici, pa knjižnica stoga mora imati čitaonice. U čitaonici
korisnik može koristiti građu određeno vrijeme, što je uređeno pravilima
knjižnice, a određen je i broj primjeraka koji se može koristiti odjednom.
Građa koja se posuđuje u čitaonici zadužuje se u posudbi, a razdužuje kod
vraćanja. Posudba u čitaonici uvijek je pojedinačna jer posuđuje jedan
korisnik za svoje potrebe. Čitaonica mora biti opremljena stolovima i stolicama,
svjetiljkama, razmjerno broju korisnika. Sva čitalačka mjesta moraju biti
izjednačena s obzirom na rasvjetu i potreban prostor. U prostoriji se obično
nalazi i zbirka priručne literature (referentna zbirka).
Referentna (priručna) zbirka (naziv joj potječe
od francuske riječi r?f?rer = navesti, citirati, upućivati) sadrži enciklopedije,
bibliografije, specijalizirane priručnike (Handbook, biografske priručnike
i slično), popise priručnika, sve vrste rječnika, leksikone, različite
vodiče (kroz knjižnice, arhive, muzeje i druge ustanove), adresare, tiskane
kataloge (knjižnica, knjižara i nakladnika, skupne kataloge, kataloge proizvoda
i slično), kalendare događaja, atlase, referativne biltene (žurnale), statističke
tablice i godišnjake, telefonske imenike itd. Uz ove opće priručnike, pojedine
vrste knjižnica nabavljaju i posebne priručnike. Knjižnica na tehničkom
fakultetu i knjižnica u poduzeću nadopunit će referentnu zbirku posebnim
tehničkim priručnicima, kao što će i knjižnica kakve ustanove za povijest,
arhivska i fakultetska, imati posebne povijesne priručnike. Referentna
je zbirka dragocjen izvor različitih obavijesti pa joj se u nabavnoj politici
posvećuje posebna pažnja. Mnoge se praznine u knjižničnomu fondu posredno
popunjavaju različitom priručnom knjižničnom građom jer takva građa sadrži
čitavo bogatstvo sažetih i određenih obavijesti, a upućuje na iscrpne izvore
s više podataka. Referentna zbirka koristi se samo u prostorijama knjižnice,
i ne uključuje se u međuknjižničnu posudbu. Obavijesna služba u knjižnicama
s dobro opremljenim referentnim zbirkama i osposobljenim stručnim osobljem
postupno prerasta u svojevrsno obavijesno središte u kojemu knjižničari
- stručnjaci za određena područja, obrađuju i pružaju obavijesti zainteresiranim
korisnicima.
Danas svaka knjižnica nastoji osigurati slobodan
pristup priručnoj literaturi. Ako to nije ostvarivo, dežurna osoba u čitaonici
dostavlja potrebnu građu iz spremišta.
Budući da je u čitaonici obično mnogo korisnika,
mora vladati mir i tišina. Nadzornik čitaonice održava red tako da izdaje
brojeve za čitalačka mjesta, daje i preuzima građu, brine se o odlaganju
osobnih stvari (torbe, kaputi) koje se ne smiju ostavljati na čitalačkom
mjestu. Nadzornik usto bilježi sve posjete u danu, korištenu građu, korištene
priručnike iz čitaonice, snimljene stranice građe i dr.
U manjim knjižnicama, s manjim prostorom i s manje
osoblja, u jednom se dijelu knjižnice korisnicima osiguravaju stol i stolice,
te odgovarajuća usluga kako bi mogli nesmetano čitati.
-
Posudba knjižnične građe izvan knjižnice
Knjižnična se građa izvan knjižnice obično posuđuje
pojedinom korisniku, ali se može posuditi i određenoj skupini korisnika
odnosno radnoj jedinici. U pojedinačnoj posudbi korisnik može posuditi
određeni broj primjeraka građe na određeno vrijeme, što je uređeno pravilnikom
knjižnice. Skupna se posudba, koja obuhvaća veći broj primjeraka za određenu
skupinu korisnika, redovito provodi samo u određenim vrstama knjižnica,
u drugima tek iznimno. Takav se oblik posudbe redovito provodi u školskim
knjižnicama u kojima veći broj primjeraka određenog naslova posuđuje razredni
nastavnik za cijeli razred. Jednako tako građu dobivaju i pojedine visoko-školske
knjižnice te udaljeniji zavodi. U specijalnim knjižnicama taj se način
posudbe primjenjuje kad, naprimjer, poduzeće i ustanova imaju više jedinica.
U skupnoj se posudbi primjenjuju posebni načini zaduživanja građe i njezina
popisivanja.
-
Pokretne knjižnice
Najpoznatija je pokretna knjižnica bibliobus.
Uz bibliobus, danas se knjižnična građa dostavlja korisnicima brodovima
(bibliobrod) ili avionima (npr. u Australiji) u posebnim spremnicima.
Bibliobus je posebno vozilo prikladno opremljeno
(odabran knjižnični fond, police, katalozi i razglas), namijenjeno prijevozu
i posudbi knjižnične građe. Bibliobusna služba poseban je oblik posudbe
izvan knjižnice jer stiže do korisnika u mjesta udaljena od sjedišta knjižnice,
i omogućuje im posudbu u mjestu boravka ili rada. Bibliobus posjećuje određeno
područje (bibliobusne postaje) u odgovarajućim vremenskim razmacima, o
čemu se korisnici unaprijed obavještavaju. Korisnici imaju slobodan pristup
građi, a posudba se bilježi kao i u središnjoj knjižnici. U središnjoj
se knjižnici obavlja izbor građe koju će bibliobus ponuditi, a taj posao
zahtijeva ozbiljan i promišljen pristup. Odabir građe u velikoj mjeri ovisi
o prethodnim korisničkim željama i potrebama, pa se zato redovito bilježe
njihove narudžbe. Bibliobusna služba primjerena je namjeni i poslovanju
pučkih knjižnica.
-
Međuknjižnična posudba
Ni najbolje opremljena knjižnica ne može udovoljiti
svim zahtjevima korisnika, a pogotovu knjižnice s manjim knjižničnim fondom.
Uvažavajući korisničke zahtjeve, knjižnice organiziraju posudbu građe iz
drugih knjižnica. Takva se međuknjižnična posudba provodi na užemu i na
širem području. Ustanovljena je i na međunarodnoj razini , a prva pravila
o takvu obliku suradnje donesena su na Međunarodnom kongresu knjižničara
u Madridu 1935. godine. U Zagrebu je 1954. donesen novi pravilnik o međuknjižničnoj
posudbi kojim je svim knjižnicama, koje su ga prihvatile, omogućeno sudjelovanje
u primanju i dostavljanju knjižnične građe.
Međunarodnim je pravilnikom predviđeno da svaka
zemlja ima svoje središte, knjižnicu koja posreduje u takvoj vrsti posudbe
i o tome vodi statistiku . U nas međuknjižničnu posudbu vodi Nacionalna
i sveučilišna biblioteka prema Uputstvima o posuđivanju knjiga među bibliotekama
u NRH iz 1961. godine i na temelju dodatnog dokumenta Stručne upute o postupku
pri posuđivanju knjiga među bibliotekama u NRH iz 1962. godine. Posudba
teče prema načelu uzajamnosti, a mogu se posuđivati sve publikacije, izuzev
rijetke građe i posebno vrijedne tekuće periodike i sekundarnih publikacija.
Troškove posudbe snosi i za publikaciju odgovara knjižnica koja je potražuje,
a vrijeme posudbe je u pravilu mjesec dana (za dulje se korištenje mora
zatražiti odobrenje). Odjednom se posuđuje najviše 5 svezaka, a takva se
posudba bilježi u posebne zadužnice. Da bi se knjižnica mogla uključiti
u međuknjižničnu posudbu, mora zadovoljiti dva uvjeta - mora imati
čitaonicu i posuđena se građa mora koristiti u samoj knjižnici. Za djelotvornu
međuknjižničnu posudbu posebno su važni skupni katalozi prema kojima se
ustanovljuje koja knjižnica posjeduje traženu građu.
U sastavu IFLA-e djeluje posebna komisija za međunarodnu
posudbu knjižnične građe, koja određuje odnose među knjižnicama, priprema
upute o korištenju građe nabavljene međuknjižničnom posudbom i slično.
Tim se pitanjima, u sklopu Općeg obavijesnog programa - GIP-a (General
Information Program) bavi i Unesko. Međuknjižnična se posudba može razvijati
i između dviju ili više knjižnica u jednomu mjestu, a posebno među knjižnicama
srodnim po vrsti i sadržaju svojih knjižničnih fondova.
-
ZADUŽIVANJE I RAZDUŽIVANJE KNJIŽNIČNE GRAĐE
Zaduživanje posuđene građe i njezino razduživanje nastoji
se što više pojednostavniti, bez obzira na to radi li se o uobičajenim
ručnim postupcima zaduživanja ili se za to koristi elektroničko računalo.
U odabiru načina zaduživanja i razduživanja građe
valja uzeti u obzir intenzitet korištenja jer za malen opseg posudbe nije
svrsishodno rabiti računala. Manje knjižnice obično u bilježnicu upisuju
ime korisnika i osnovne podatke o posuđenoj građi (obično se upisuje signatura),
što ovjerava korisnik svojim potpisom, a knjižničar svojim potpisom ovjerava
razduživanje. I u jednom i u drugom slučaju zapisuje se i datum posudbe
i datum razduživanja.
Zaduživanje i razduživanje posuđene građe najčešće
se obavlja zadužnicom (reversom), knjižnim karticama i korisničkim iskaznicama
ili pak s pomoću elektroničkog računala. Svi korisnici knjižnice upisuju
se u knjigu korisnika odnosno u bazu podataka o korisnicima (predočenjem
osobne iskaznice u javnim knjižnicama, eventualno ispunjenom pristupnicom
ili s indeksom, đačkom knjižicom i slično).
Sl. 18.
Obrazac (zaslon) za upis članova u Knjižnici Medveščak s pomoću
računala
(u desnome je kutu otvoren zaslon pomoćne datoteke s korisničkim
skupinama)
Svaki korisnik dobiva svoj korisnički broj, a javne
knjižnice izrađuju svakome korisniku iskaznicu s njegovim korisničkim brojem
i osobnim podacima. Ako je korisnik ispunio pristupnicu, zadržava je knjižnica
za svoju evidenciju.
Ako se zaduživanje obavlja zadužnicom, korisnik u određene rubrike
mora unijeti tražene podatke: signaturu, stručnu oznaku, inventarni broj,
podatke o autoru i naslovu djela odnosno o naslovu, godištu i broju periodične
publikacije te svoje osobne podatke, uključujući korisnički broj i, naravno,
datum posudbe. Podaci se upisuju u sve dijelove zadužnice, a ona može biti
dvodijelna i trodijelna (podijeljena sitnom perforacijom). Jedan se dio
zadužnice odlaže u kartoteku posuđene građe prema prezimenu korisnika.
Drugi se dio odlaže u kartoteku posuđene građe prema signaturi. Ako je
zadužnica trodijelna, treći se dio odnosi u spremište, na mjesto koje pripada
publikaciji, ili se ulaže u kartoteku posuđene građe prema datumu posudbe.
Tijekom razduživanja, korisniku se vraća dio zadužnice iz popisa korisnika
(kao dokaz o uredno vraćenoj građi), a knjižnica zadržava drugi dio koji
odlaže u kartoteku posudbe za statističku obradbu. Pri uporabi trodijelnih
zadužnica, treći se dio nakon razduživanja ne zadržava.
Dobro vođene knjižnice koje građu posuđuju na taj
način, pripremaju za svoje korisnike i datumnike - papirnate vrpce na koje
se, kao podsjetnik, uz obilježen datum vraćanja publikacije, ispisuju signatura
i inventarni broj. Takve se vrpce stavljaju najčešće na poleđinu prednjeg
omota jer se smatra da će tamo korisnik najlakše uočiti podatke koje treba
upisati u zadužnicu.
Drugi je uobičajen način zaduživanja preko knjižne kartice odnosno
knjižnog listića. Takva se kartica izrađuje tijekom obradbe svake publikacije.
Knjižna se kartica stavlja na određeno mjesto u publikaciji ili u pričvršćen
knjižni džepić. Tijekom posudbe, u knjižnu se karticu, uz datum, upisuje
članski broj ili prezime korisnika. Istodobno se na korisničku iskaznicu
upisuje signatura posuđene građe. Knjižne se kartice odlažu u knjigu posudbe
prema signaturama, a korisničke iskaznice odlažu se prema korisničkom broju
ili se abecedno slažu prema prezimenu autora. Tijekom razduživanja, uz
datum povrata posuđene knjižnične jedinice, na korisničkoj se iskaznici
ovjerava vraćanje publikacije, a knjižna se kartica smješta u publikaciju.
Neke knjižnice umjesto korisničke iskaznice upotrebljavaju korisnički džepić
u koji se stavljaju sve kartice posuđenih publikacija. Takvi se džepići
pripremaju unaprijed (prilikom upisa) i odlažu prema abecednom nizu u posebne
odjeljke smještene na stolu za posudbu.
U pučkim knjižnicama, u kojima je broj dnevnih zaduživanja
i razduživanja velik, takav način poslovanja omogućuje brzu i jednostavnu
evidenciju. Loše strane postupka s korisničkim džepićima u tome su što
se mogu dogoditi zabune pri ulaganju knjižnih listića u korisničke džepiće,
pa se tako može zadužiti pogrešna osoba. Nadalje, unutar tako vođene kartoteke,
razna se zaduženja uspostavljaju samo prema prezimenima korisnika, ali
nije moguć uvid u to u kojeg se korisnika nalazi određen naslov i do kada.
Korisnički se džepići mogu slagati i prema datumu određenom za vraćanje
publikacije, a unutar tog niza prema broju ili abecedi prezimena. Takav
se način zaduživanja knjižnične građe najčešće primjenjuje u školskim knjižnicama.
U svim tim slučajevima publikacija se oprema malom papirnatom vrpcom,
na koju se utiskuje datum određen za vraćanje publikacije, kao podsjetnik
korisniku. Ta se vrpca obično uljepljuje na unutarnji zadnji omot, ali
je neke knjižnice radije stavljaju na poleđinu vanjske korice. Unošenje
datuma tijekom zaduživanja omogućuje praćenje učestalosti korištenja određene
publikacije, a takvi su podaci važni kod pročišćavanja fonda i u statističkim
obradbama.
Neke knjižnice jednim postupkom zadužuju građu koja
se koristi u čitaonici, a drugim građu koja se posuđuje izvan knjižnice.
Posudba s pomoću računala primjenjuje se u onim
knjižnicama koje u danu opslužuju velik broj korisnika. U većim se knjižnicama
postupno uvodilo elektroničko računalo za poslove zaduživanja i razduživanja.
Dio fonda posuđivao se na uobičajen način, a računalo se rabilo u posudbi
vrlo tražene građe (primjerice, u velikim sveučilišnim knjižnicama za posudbu
udžbeničke građe ili općenito građe iz zbirke za kratkoročnu posudbu).
Posudba s pomoću računala zahtijeva pomno vođenje datoteke korisnika i
njezino povezivanje s podacima o građi. Prema potrebama knjižnice, programi
za posudbu uključuju i mogućnost rezervacije, pisanja opomena, pregled
građe koja je posuđena i/ili rezervirana, statističku obradbu i slično.
Sl. 19.
Ponuda izbora za posudbu / vraćanje u Knjižnici "Medveščak"
Bez obzira na odabrane postupke i tehnike, zaduživanje
i razduživanje građe rutinske su, tehničke radnje, ali se moraju nadasve
pomnjivo obavljati da bi se izbjegli nepotrebni nesporazumi s korisnicima
ili pak zbrka u knjižničnome poslovanju. Usvojeni postupci i tehnike trebaju
omogućiti knjižničnim djelatnicima da brzo i lako ustanove koja je građa
na korištenju, a korisnicima što je na raspolaganju.
Uobičajeno je da se korisnicima produžuje vrijeme
korištenja građe i nakon isteka vremena određenog za posudbu. Korisnik
mora zatražiti produženje ili telefonom ili dolaskom u knjižnicu. Takav
se zahtjev bilježi. Vrijeme posudbe malokad je dulje od mjesec dana, a
u pojedinim je knjižnicama i kraće. Svakom se korisniku dopušta da odjednom
posudi 2-3 publikacije, ali se pravilima knjižnice može odrediti i drukčije.
Ako korisnik nakon isteka vremena za posudbu nije zatražio produženje i
nije vratio građu, knjižnica s njim uspostavlja neposrednu vezu (telefonom)
ili mu šalje pismenu opomenu. Ako se korisnik ni nakon toga ne odazove,
slijedi ponovna opomena. Nakon treće opomene, korisnik, kao dužnik knjižnice,
podliježe zakonskim propisima. Korisnik je obvezan nadoknaditi štetu za
oštećenu ili izgubljenu građu. Naknada može biti materijalna ili novčana.
Ako je naknada materijalna, korisnik mora kupiti knjižnici jednaku publikaciju
ili, ako takve nema u prodaji, koju drugu publikaciju u dogovoru s knjižnicom.
Češće se u takvim slučajevima primjenjuje novčana naknada u visini amortizirane
vrijednosti izgubljene publikacije.
U skladu s profesionalnom etikom, knjižničari neće
obznanjivati podatke o korisniku koji je posudio određenu građu, a korisniku
koji je za tu građu zainteresiran omogućit će da je dobije što prije. To
se pravilo osobito poštuje u javnim knjižnicama. Time knjižnice štite korisnikovu
nepovredivost i njegova ustavna prava.
-
REPROGRAFSKO UMNOŽAVANJE DIJELOVA KNJIŽNIČNE
GRAĐE
Uz navedene mogućnosti posudbe građe koju korisnik dobiva
na određeno vrijeme, danas se uspostavljaju knjižnične službe koje omogućuju
korisnicima da preko reprografskih i drugih uređaja dobiju u trajno vlasništvo
pojedine dijelove traženih publikacija. Gotovo sve knjižnice imaju stroj
za kopiranje pa korisnici, uz odgovarajuću naknadu, mogu u knjižnici kopirati
pojedine dijelove tekstova koji su im potrebni. Cijelu publikaciju, zbog
uvažavanja autorskih prava (copyright), nije dopušteno presnimavati. Neke
knjižnice imaju više strojeva za kopiranje pa korisnici sami mogu kopirati
građu, no kopiranje uglavnom obavljaju određeni djelatnici u knjižnici.
Knjižnice danas imaju i telefaks koji je uvelike
poboljšao usluge u opskrbi dokumentima. Tako je, primjerice, projekt Britanske
knjižnice Adonis pokazao da uporaba telefaksa povezana s pretraživanjem
CD-ROM-a s bazama punih tekstova (te su baze danas većinom iz prirodnih
i tehničkih znanosti) omogućuje udaljenim korisnicima da za nekoliko minuta
dobiju fotokopije određenog članka. Pojedine knjižnice omogućuju i fotografsko
snimanje ili mikrosnimanje te izradbu faksimila. Te nove mogućnosti opskrbe
knjižničnom građom znatno smanjuju broj čitatelja u knjižnicama i vrijeme
njihova boravka u čitaonicama.
-
OBAVIJESNA (INFORMATIVNA) SLUŽBA
Knjižnični se katalozi, kao što je već rečeno, izrađuju
da bi prikazali knjižnični fond i omogućili korisniku da pronađe građu
koja ga zanima. Katkad, međutim, unatoč postojanju i formalnih i stvarnih
kataloga, korisnik ne uspijeva ostvariti svoj zahtjev. Tada traži
uputu o tome kako da pronađe publikaciju koja ga zanima.
Takvu uputu korisnik traži usmeno od djelatnika
koji rade u službama za izravnu komunikaciju s korisnicima. U tu svrhu
veće knjižnice imaju obavijesne službe u kojima su korisnicima na usluzi
knjižničari-informatori. U manjim knjižnicama informatori ujedno obavljaju
i tehničke poslove posudbe i vraćanja građe. Korisničkim upitima u vezi
s knjižničnom građom i njezinim sadržajem udovoljava se na tri načina -
kataložnim, bibliografskim i faktografskim obavijestima, a za određene
se obavijesti i za građu koju knjižnica ne posjeduje, daju i referalne
obavijesti.
Kataložnom se obavijesti korisniku daje odgovor
iz vlastitih kataloga u kojima je on sam nije mogao pronaći ili pak iz
skupnog kataloga ako se radi o građi koju knjižnica nema ali može odgovoriti
gdje se ona nalazi. Znači, kataložnom se obavijesti daje podatak o građi
i njezinu posjedniku. Takve se obavijesti mogu dobiti i iz tiskanih knjižničnih
kataloga.
Za razliku od kataložne, bibliografska obavijest govori o postojanju
određene građe, ali ne i o tome gdje se ona nalazi. Bibliografske obavijesti
knjižničar odnosno korisnik dobiva iz sekundarnih publikacija - bibliografija,
enciklopedija, leksikona.
Faktografske se obavijesti također dobivaju iz sekundarnih, ali
i iz posebnih primarnih publikacija (npr. iz statističkih godišnjaka i
pregleda, atlasa i sličnih publikacija), a osobito su važne korisniku kojemu
i nije potrebna građa, već određen podatak, definicija i slično.
Referalnim se obavijestima korisnici upućuju na
druge izvore (ustanove, ugledne stručnjake, stručna udruženja).
Obavijesna se djelatnost obavlja neposrednim razgovorom ili preko pisama,
ako je zahtjev tako dostavljen.
-
Knjižnična obavijest i pojedinačni korisnik
Obavijesti koje knjižnice daju pojedinačnom korisniku,
različite su. To može biti odgovor na jednostavan upit (o radnom vremenu,
o mogućnostima upisa ili korištenja knjižnice), pronalaženje jednostavnih
kataložnih, bibliografskih, faktografskih ili referalnih obavijesti ili
pak vrlo složenih obavijesti koje korisnik nije uspio pronaći služeći se
katalozima i drugim raspoloživim izvorima u knjižnici. Na korisnički upit
knjižničari-informatori mogu odgovoriti odmah, ili im je za to potrebno
određeno istraživanje i malo više vremena.
Istraživanje obuhvaća pregled svih raspoloživih
priručnika, savjetovanje s drugim knjižnicama, sa stručnjacima za određeno
pitanje, odnosno obraćanje svim potencijalnim izvorima koji mogu pripomoći
u pronalaženju odgovora.
Da bi mogao uspješno komunicirati s korisnicima,
uz široko opće znanje, informator mora dobro poznavati knjižnični fond,
strukturu svih kataloga i referentne zbirke svoje knjižnice. Poželjno je
također da kao informator radi osoba koja se lako ophodi s ljudima, a usto
može djelovati i pedagoško-andragoški. Korisnik mora osjetiti da je njegov
upit primljen najozbiljnije, i da će se doista provjeriti svi izvori koji
mogu pomoći u pronalaženju odgovora. Važno je pritom da informator umješno
potiče korisnikove napore i uvjeri ga u svoju stručnost i spremnost da
odgovori na postavljeni upit.
-
Skupni korisnici i obavijesti
Skupne zahtjeve za obavijestima knjižnicama postavljaju
različiti stručnjaci kojima je određena građa (ili samo obavijest o njoj)
potrebna za kakav zajednički projekt.
Takvi su zahtjevi većinom vrlo složeni i malokad
se mogu odmah riješiti. Za njihovo je rješenje potrebno istraživanje. Osobito
je važno (a to vrijedi i za složenije pojedinačne upite) bilježiti odgovore
na postavljene upite, jer se pojedini upiti ponavljaju.
Za takve je bilješke najbolje uvesti kartoteke ili
datoteke u koje se upisuje tema, signatura i popis literature o toj temi
te datum kada je provedeno istraživanje. Ako se zahtjev nakon duljeg vremena
ponovi, popis literature treba nadopuniti za razdoblje u kojemu takav upit
nije istraživan.
-
Selektivna diseminacija informacija
Obavijesna usluga kojom se neposredno povezuju korisnici
i obavijesti za koje knjižnica pretpostavlja da su mu zanimljive, a katkad
i prijeko potrebne, naziva se selektivnom diseminacijom informacija (SDI)
.
Selektivna diseminacija informacija sustavno je
i stalno obavješćivanje korisnika o građi koja ga zanima jer spada u područje
njegova širega ili užeg djelovanja. Diseminacija se provodi neposredno
usmenim iskazom, kad korisnik dođe u knjižnicu, telefonom ili pak različitim
pisanim oblicima koji se dostavljaju povremeno ili u određenim vremenskim
razmacima pojedinačnim ili skupnim korisnicima.
Osnovni je oblik napisane i umnožene obavijesti
koju knjižnica izrađuje bilten prinova građe u knjižnici. Uz osnovne podatke
o građi, bilteni često sadrže i anotaciju (kratak sadržaj te građe). Bilteni
se mogu oblikovati i od presnimljenih sadržaja periodičnih publikacija
koje pristižu u knjižnicu (current contens) u određenim vremenskim razmacima.
Danas se selektivne obavijesti mogu pojedinačnim i skupnim korisnicima
poslati i telefaksom ili elektroničkom poštom.
Konvencionalno i nekonvencionalno
pretraživanja i pronalaženje obavijesti
Za svaki upit na koji želi dati što bolji odgovor, knjižničar-informator
mora jezik upita (govorni jezik) prilagoditi jeziku sustava koji mu stoje
na raspolaganju: autorskoj ili predmetnoj odrednici, stručnoj oznaci, deskriptorima.
Takvi se jezici nazivaju jezici za pretraživanje obavijesti ili dokumentacijski
jezici. To su umjetni jezici koji služe za indeksiranje i pohranjivanje
te pretraživanje stvorenih obavijesti. Indeksiranje odnosno izradba različitih
kazala zasniva se na skupu prihvaćenih načela i metoda prema kojima se
utvrđuju određeni termini (ključne riječi ili kakvi drugi kodovi) za opis
sadržaja dokumenata i pronalaženje potrebnih sadržaja. Pretraživanje je
pak utvrđen postupak kojim se pronalaze obavijesti o sadržaju određenog
dokumenta ili zbirke dokumenata.
Tri su osnovne vrste jezika za pretraživanje obavijesti:
hijerarhijski i/ili facetni klasifikacijski sustavi (vidjeti poglavlje
o stručnoj obradbi knjižnične građe, 2. odjeljak), nadzirani popisi termina
i tezaurusi.
Pretraživanje obavijesti može biti konvencionalno
(s pomoću abecednoga, stručnoga, predmetnoga ili kojega drugog kataloga,
bibliografije i slično, koji se obično nalaze u knjižnicama) i nekonvencionalno
(s pomoću bušenih kartica, računala i slično, koje omogućuje pronalaženje
bitnih obavijesti s više stajališta istodobno). U konvencionalnim načinima
pretraživanja obavijesti uglavnom je zastupljeno jedno stajalište ili najviše
dva, jer bi drukčiji pristup u knjižničnoj obradbi učinio kataloge preglomaznima.
Zato je u određivanju "strategije" pronalaženja obavijesti napose važno
da knjižničar, a katkad i sam korisnik, poznaje različite pristupe koji
će mu pomoći da problem sagleda s više različitih stajališta.
Među starijima i vrlo rabljenim načinima pretraživanja
obavijesti jest utvrđivanje i poznavanje deskriptora, uporaba kojih je
povezana s automatiziranom obradbom. Primjena deskriptora spada u područje
koordinantnog indeksiranja koje se zasniva na tome da se ključni sadržaj
svakog dokumenta (publikacije) određuje s pomoću ključnih riječi. Katkad
je dovoljna tek jedna riječ koja dokument prikazuje u svoj njegovoj sadržajnoj
punoći. Riječi i izrazi vezani uz postupke koordinantnog indeksiranja različito
se nazivaju: ključna riječ, deskriptor, uniterm, predmetna odrednica i
slično.
Ključna riječ (keyword) riječ je ili skupina
riječi odabrana iz naslova ili teksta dokumenta da bi označila sadržaj
i omogućila pretraživanje. U praksi se često koriste sustavi ključnih riječi
KWIC (Key-Word-In-Context) i KWIT (Key-Word-In-Title), osobito u
prirodnim i primijenjenim znanostima, te KWOC (Key-Word-Out-of-Context).
Riječi se izabiru iz konteksta ili naslova, a u ključnim se riječima izostavljaju
prijedlozi, prilozi, brojevi, veznici, glagoli, pridjevi (osim ako su potrebni),
opće imenice (primjerice: rasprava, studija, izvještaj). Riječi se slažu
u abecedni niz okomito, a vodoravno teku nastavci riječi iz naslova. U
istomu vodoravnom redu upisuju se podaci o bibliografskoj jedinici. Ključne
riječi započinju se pisati s lijeve strane ili u sredini stupca. U jednom
se redu koristi najviše 80 slovnih znakova. Jedan naslov obično ima 4-5
ključnih riječi pa se naslov ponavlja onoliko puta koliko ima ključnih
riječi. KWIC-sustav pogodan je za sustav bušenih kartica, a KWOC-sustav
prikladniji je za elektroničko računalo.
Da bi se u KWIC-sustavu postigao potpun abecedni
niz, provodi se permutacija ključnih riječi (lat. permutare = premještati),
pa se taj sustav naziva i permutacijskim sustavom.
Za razliku od ključnih riječi, deskriptori su standardizirane,
normirane riječi, tj. jednoznačno određeni termini uglavnom odabrani iz
prirodnog jezika, pogodni za koordinantno indeksiranje dokumenata i obavijesti.
Deskriptori se biraju prema određenim pravilima iz rječnika određenoga
prirodnog jezika. Glavna je njihova odlika točnost i jasnoća, čime se izbjegava
višeznačnost. Takve riječi grade poseban rječnik umjetnog jezika kojim
se postiže veza: ključna riječ - dokument - knjižničar - korisnik. Za uspjeh
obavijesnog sustava najvažniji su izbor i izradba jezika za indeksiranje
pa treba posebno paziti da on bude izražajan, nedvosmislen i sažet. Jezik
za indeksiranje izražajan je kad se njime pravilno prepoznaje i opisuje
sadržaj dokumenta. Dvosmislenost se javlja onda kad za određeni pojam postoje
sinonimi i homonimi. Budući da su sinonimi riječi različite po zvuku i
podrijetlu ali istoga ili bliskog značenja, a homonimi riječi jednake po
izgovoru a različite po značenju, mora se upotrijebiti najprimjerenija
riječ. Sažetost se ogleda u dužini upotrijebljena izraza.
Sustav UNITERM najjednostavniji je od svih sustava
koji se temelje na koordinantnom indeksiranju . Rječnik unterma ne stvara
se unaprijed, već se gradi tijekom uporabe. Za njega se dokumenti kodiraju
(brojčanim kodovima).
Tezaurus je nadziran sustav semantički i generički
povezanih izraza, koji tvore deskriptori (nadzirane ključne riječi) i nenadzirani
tj. zabranjeni termini. Označuje se i kao rječnik jezika za indeksiranje.
S pomoću tezaurusa, koji se izrađuju unaprijed, obavijest se svodi na podatak
važan za njezino memoriranje i pronalaženje.
Tezaurus je malokad opći; uglavnom se izrađuje za
određene znanosti i struke. Rad na tezaurusu zahtjevan je jer traži vrsno
poznavanje područja za koje se izrađuje, a zbog sinonima i homonima u jeziku,
i određeno leksičko znanje. Zato tezauruse obično izrađuju timovi stručnjaka
koji vode računa o promjenama u području kojom se bave, pa stare tezauruse
zamjenjuju novima.
-
Tehnička sredstva za pretraživanje i pronalaženje
obavijesti
Rezultati analitičko-sintetičke obradbe dokumenta upisuju
se na konvencionalne i nekonvencionalne nositelje obavijesti. Konvencionalni
su nositelji obavijesti papir i film; za njihovo iščitavanje nisu potrebni
posebni uređaji. Nekonvencionalni nositelji obavijesti zahtijevaju uređaje
za čitanje: mikrofilm, razne mikrooblike, perforirane kartice, vrpce, podloge
za optičko čitanje.
Dvije su vrste nositelja obavijesti: diskretni i
neprekidni.
Diskretni nositelji obavijesti su: kataložne kartice,
perforirane kartice za ručnu i strojnu obradbu, dijamikrokarte, mikrofiš,
fotografske ploče, magnetske i videomagnetske kartice.
Neprekidni nositelji obavijesti su: perforirana
vrpca, mikrofilm, magnetska vrpca, disk (ploča), bubanj. Kad se podatak
s jednoga od tih nositelja unese u računalo odnosno u memoriju, ostaje
tu dok se ne obradi. Na izlazu iz računala dobivaju se:
-
izravno čitljivi oblici za iščitavanje kojih nisu potrebna dodatna
po magala (ispisan tekst, slika i sl.);
-
oblici koji se iščitavaju na računalu, ili pak
-
zapisi na pomoćnoj memoriji s izravnim pristupom.
Za retrospektivna pretraživanja najprikladnije su magnetske
vrpce i diskovi s već unesenom bazom podataka (Chemical Abstracts, LISA
i drugi).
U knjižnicama se danas uglavnom rabe tri vrste optičkih
diskova: videodisk, WORM (Write Once Read Many times) i CD ROM (Compact
Disc Read Only Memory), a primjenom raznih tehnika mogu se pretraživati
istodobno s nekoliko mjesta (radnih postaja).
Nabava takvih vrpca i diskova otežana je zbog nedovoljno
prilagođene opreme i programa za pretraživanje te visoke cijene.
-
Korištenje stručnih i znanstvenih obavijesti
U traženju obavijesti i dokumenata za određenog korisnika
uvijek je važno prikupiti odgovarajuću građu. Korisnika obično ne zanima
oblik (vrsta) dokumenta. Važno mu je jedino da je obavijest koju traži
točna i da je može dobiti što prije. Zbog toga je potrebno proučavati same
korisnike i njihove potrebe, i tek tada započeti s pretraživanjem obavijesti
i dobavom odgovarajućih dokumenata.
Uz pojedinačne korisnike, znanstvene ili stručne
obavijesti često traže i skupni korisnici. Knjižničar-informator o korisnicima
mora znati:
-
koje poslove obavljaju na radnomu mjestu i kakvo im je radno iskustvo (znanstveno,
stručno);
-
prirodu njihova posla i uže zanimanje;
-
djelokrug rada;
-
profil ustanove ili poduzeća u kojemu rade te opseg djelatnosti;
-
kojim se jezicima služe.
U razgovoru s korisnikom knjižničar treba saznati kojoj
je vrsti literature korisnik naklonjen (jedni uzimaju samo primarnu literaturu,
drugi sekundarnu, neke zanimaju radovi u časopisima, neki više vole konvencionalne
medije), te vremensko razdoblje u kojemu je ta literatura nastala (samo
najnovija literatura, pretežno stara). Sve to navodi knjižnice da takve
zahtjeve uvažavaju jer su im oni putokaz u nabavnoj politici i nabavi te
u pravodobnoj obradbi građe. Mnogo je načina na koji se proučavaju korisničke
potrebe - izravan usmeni kontakt, vođenje statističkih podataka o najtraženijim
dokumentima, pregled već istraženih zahtjeva, upoznavanje sa znanstvenoistraživačkim
ili stručnim radom samih korisnika. Sagledavanje tih elemenata omogućuje
pravilan odabir dokumenata u svakomu pojedinom slučaju. Taj je posao posebno
odgovoran jer znači sudjelovanje knjižnica u znanstvenomu i stručnom radu.
Da bi se što bolje obavio, potrebno je da korisnik, uz jasno izražen zahtjev,
navede i:
-
vrstu obavijesti koju želi (popis dokumenata, anotiranu ili selektivnu
bibliografiju, samo signaturu a odabir će obaviti sam);
-
vremensko razdoblje s obzirom na starost obavijesti (najnovije, retrospektivno,
samo određenu godinu);
-
zemljopisnu i jezičnu određenost (zemlja iz koje želi građu, određeni jezik,
pismo);
-
vrijeme za koje mu je obavijest i građu potrebno osigurati.
U posredovanju znanstvenih i stručnih obavijesti vrlo
je važna selektivna diseminacija obavijesti. Načini uspostave SDI-a ogledaju
se u široku rasponu od razgovora (kojim se još uvijek daje 25% obavijesti),
dopisivanja, slanja raznih biltena u kojima se uz obavijest o objavljenoj
građi upozorava i na preprinte (prethodni otisci publikacija), do osiguranja
obavijesti o rukopisima znanstvenih i stručnih radova, magistarskim radnjama
i doktorskim disertacijama i upućivanja na posebne otiske iz časopisa,
na tehničke izvještaje, časopise sažetaka (referativne žurnale), časopise
kazala, godišnja izvješća.
Svi oblici neposredna izlaganja izvora obavijesti (izložbe, promocije
i sl.) dio su procesa SDI-a, a uspješnom obavješćivanju korisnika pridonose
i umnoženi kataložni listići ili bilteni s presnimljenim stranicama kazala
iz časopisa.
Diseminacija dopušta različite mogućnosti. Više
je teškoća s odabirom obavijesti. Primjenom mehanografije i automatizacije,
koje su zaživjele u knjižnicama, ipak se uvelike olakšava rad na odabiru
obavijesti.
Za učinjene usluge knjižničari zahtijevaju od korisnika
određenu protuuslugu. Obično se korisnici - znanstveni djelatnici, koji
se obilno koriste uslugama knjižnice, zamole da potpišu izjavu kojom se
obvezuju da će jedan primjerak svojega djela dostaviti knjižnici (preprint,
poseban otisak rada ako je rad tiskan u serijskoj publikaciji).
Takva uzajamnost između davalaca građe i njegovih
korisnika u arhivskoj je djelatnosti prihvaćena odavna, pa arhivske knjižnice
imaju reprezentativne zbirke građe, stvorene u cijelosti ili djelomično
na osnovi darivanja.
Koliko će korisnici poštovati takav odnos prema knjižnicama teško je
prosuditi, jer se za stvaranje određenoga znanstvenog rada koristi više
knjižnica, arhiva i srodnih obavijesnih ustanova.
Zaživi li običaj da znanstvenici svoj rad obvezno
dostavljaju onoj knjižnici u kojoj su dobivali obavijesti i građu, stvorit
će se novi oblik nabave građe odnosno popunjavanja knjižničnoga fonda.
Pojedinci su i dosad svoje radove, uz obveznu posvetu, dostavljali knjižnici
kojom su se služili. S takvim se primjercima postupa kao i sa svim sličnim
darovima, a u kataložnoj obradbi pojedine knjižnice autorsku posvetu navode
na kraju napomene o primjerku.
Tržišni odnosi i jaka marketinška djelatnost dovode
u knjižnice velik broj korisnika kojima obavijesti i građa služe u komercijalne
svrhe. Korisnik tako osigurava za sebe materijalnu korist pa knjižnice
takvim korisnicima naplaćuju svoje usluge.
Naplata takvih usluga nije potpuno prihvaćena u knjižničarstvu, ali
određene knjižnice, napose one koje su se specijalizirale za određeno područje,
sve više tako posluju s komercijalnim korisnicima. Tom novom djelatnošću
knjižnica, postupak pretraživanja i slanja obavijesti prerastao je u posebnu
industrijsku granu .
Kako bi se osigurala sredstva za zaštitu građe koja
se koristi u komercijalne svrhe, cijena usluge ustupanja građe određuje
se prema dogovorenim parametrima .
-
REFERALNA DJELATNOST U KNJIŽNICAMA
Referalnu djelatnost knjižnice obavljaju onda kad korisnika
samo obavještavaju o određenom izvoru podataka, ali mu ne osiguravaju građu.
Takva obavijest, primjerena korisničkom upitu, oslanja se na referentnu
zbirku knjižnice, skupne kataloge i znanje knjižničara.
Referalna se djelatnost djelomice obavlja i međusobnom
suradnjom knjižnicâ, i s drugim posjednicima obavijesti te s pojedincima
kojima je područje za koje se obavijest traži, blisko.
Pojedine veće knjižnice stvaraju posebne referalne
službe koje nastoje nabaviti što više sekundarnih i tercijarnih publikacija.
Jednako se tako zalažu da iz ostalih knjižnica na užemu i širem području
u knjižnicu pristigne što više podataka o građi važnoj za znanost i tehnologiju.
-
STUDIJSKI ODJEL
Knjižnice koje s obzirom na svoj fond spadaju u skupinu
općih knjižnica, stvaraju posebne jedinice knjižničnoga fonda za određeno
znanstveno ili stručno područje - studijske odjele.
I zdvajanjem područja koje će se, s obzirom na nabavu
građe i prikupljanje obavijesti, posebno pratiti, studijski se odjeli mogu
uspostaviti i u specijalnim knjižnicama. Studijski odjel zahtijeva poseban
postupak u nabavnoj politici, a građa koju ima temeljito se obrađuje.
Studijski odjeli u knjižnicama omogućuju korisnicima
da građu za određeno uže područje pronađu na jednomu mjestu.
S obzirom na knjižničarsku literaturu, studijske odjele trebale bi
otvoriti knjižnice koje imaju matičnu namjenu. Zadovoljavajući takav zahtjev,
knjižnice njeguju i nabavljaju knjižničarsku literaturu (npr. Knjižnice
grada Zagreba - Zbirka bibliotekarske literature, Nacionalna i sveučilišna
biblioteka u Odjelu za bibliotekarstvo, dokumentaciju i informacije - BDI,
bivši Referalni centar Sveučilišta u Zagrebu, danas Institut za informacijske
znanosti, u zbirci literature iz šireg područja informacijskih znanosti).
-
PREDSTAVLJANJE KNJIŽNIČNE GRAĐE
Izložbe knjižnične građe, književne večeri i predstavljanje
različitih izdanja, uz neizravne i izravne obavijesti o novoj građi, još
su jedan oblik širenja obavijesti kojim se posebno ostvaruje zadaća knjižnicâ
- poticanje na korištenje knjižnične građe i usluge te stvaranje čitateljskih
navika.
-
Izložbe knjižnične građe
Izložbe knjižnične građe svojevrsno su širenje obavijesti.
Uz stalne izložbe na kojima se, u prostorijama za korisnike, izlažu nove
publikacije pristigle u knjižnicu, priređuju se i tematske izložbe, obično
u povodu kakve obljetnice uglednika iz kulturnoga, znanstvenoga ili društvenog
života. Takve izložbe mogu postati i stalne, ali su uglavnom povremene.
Na njima se predstavljaju publikacije iz vlastitog fonda knjižnice, a prema
opsegu mogu biti šire i uže.
Knjižnice priređuju i velike izložbe u vlastitim
posebnim prostorijama ili izvan njih. Mogu ih priređivati samostalno ili
u suradnji s drugim knjižnicama i ustanovama. Velike izložbe zahtijevaju
temeljitu pripremu koja obuhvaća istraživanje građe i plan izlaganja, pa
se za takve izložbe obično poziva stručna osoba. Povod i namjera predstavljanja
knjižnične građe ne mora se uvijek podudarati s temom izložbe. Često su
to i drugi elementi karakteristični za knjižnu građu, primjerice knjižni
uvezi, ilustracije ili što drugo. Za takve se velike izložbe izrađuje i
popratni katalog s opisom izložaka, uvodom u kojem se objašnjavaju razlozi
za postavljanje upravo takve izložbe, te elementi u samoj građi.
-
Književne večeri i predstavljanje publikacija
Pojedine vrste knjižnica tradicionalno priređuju književne
večeri na kojima se korisnici-čitatelji susreću s jednim autorom-piscem
ili s više njih. Književne se večeri priređuju u prostorijama knjižnice
ili u većim javnim dvoranama. Povod za takve susrete nova je knjiga određenog
autora, omiljenost kojega autora među korisnicima ili kakva autorska obljetnica.
Književne večeri, uz članove knjižnice, privlače i druge posjetitelje,
pa one katkad utječu na priljev novih korisnika.
Uobičajeno je da prigodni uvodni govor na književnoj večeri održi knjižnični
djelatnik. Pritom treba imati na umu da su posjetitelji došli zbog autora,
pa uvodni govor treba biti kratak i jasan. Uspjeh se književne večeri,
uz dobru pripremu (odabir gosta, odabir ulomaka za čitanje), očituje i
u broju pitanja koja se postavljaju gostu. Kao i u svim sličnim prigodama,
ponašanje je posjetitelja nepredvidivo pa se i na to valja pripremiti unaprijed.
Književne večeri mogu biti posvećene i autoru koji više nije živ, ili određenome
književnom pravcu. U takvim slučajevima knjižnice surađuju s dramskim i
drugim umjetnicima koji predstavljaju autorovo djelo. Tako se može predstaviti
i djelo stranog autora koji ne prisustvuje književnoj večeri, a može se
prirediti, a to se često i radi, umjetnička izvedba za prisutne autore.
Prvo se predstavljanje određene publikacije uobičajilo
u novije doba. Priređuju ga uglavnom nakladnici i izdavači, ali često i
knjižnice, same ili zajedno s nakladnicima i izdavačima. Za razliku od
književnih večeri, prvo je predstavljanje primjereno svim vrstama knjižnica,
a često se priređuje u knjižničnim prostorijama. Odabir publikacije pritom
se nameće sam po sebi, no ako predstavljanje priređuje knjižnica, važan
je odabir osobe koja će predstaviti publikaciju.
Poput književnih večeri, prva su predstavljanja,
uz to što su oblik prigodna obavješćivanja o određenoj publikaciji, istodobno
i dragocjena suradnja s autorima, nakladnicima, a takva je suradnja važna
svakoj knjižnici. Različitim oblicima predočavanja knjižnične građe, knjižnica
i sebe i svoj fond predstavlja sredini u kojoj djeluje i zbog koje je i
ustanovljena.
-
IZDAVAČKA DJELATNOST KNJIŽNICA
Najskromniju izdavačku djelatnost imaju knjižnice koje
umnažaju biltene prinova i razašilju ih svojim korisnicima, drugim knjižnicama
pa i šire.
Vezano uz građu koja se nalazi u fondu knjižnice,
objavljuju se: tiskani katalozi za cijeli knjižnični fond ili pojedine
njegove dijelove, a s obzirom na određene osobitosti građe tiskaju se i
katalozi izložaba te bibliografije koje se izrađuju u knjižnici. Knjižnice
objavljuju i pretiske vrijednih publikacija iz svojega fonda. Pripremaju
se i objavljuju edukacijska izdanja, primjerice različite upute, pravila
i klasifikacijske tablice. Uz takva izdanja, knjižnice objavljuju i druge
vrste publikacija, samostalno ili u suradnji s drugim knjižnicama ili ustanovama.
Za ukupan se knjižnični fond malokad tiskaju katalozi,
no za pojedine njegove dijelove često. To su prije svega katalozi rijetke
i stare knjige, katalozi periodičnih publikacija ili starije posebne građe
(zemljopisne, glazbene). Pretiske vrijednih izdanja objavljuju same knjižnice,
ili pak nakladnici u suradnji s njima. Pojedine knjižnice u sastavu često
sudjeluju u izdavačkoj djelatnosti svojih matičnih ustanova, redovnoj ili
povremenoj.
Zbog svega toga knjižnični djelatnici moraju svladati
tehniku ispravljanja teksta (poznavanje korektorskih znakova) i druge poslove
vezane uz izdavačku djelatnost.
U knjižnicama koje imaju jače razvijenu izdavačku
djelatnost imenuje se stalan urednički i izdavački odbor (ili drugo tijelo),
a u onima koje se izdavačkom djelatnosti bave povremeno, takva se tijela
imenuju za svaku publikaciju posebno. Odgovorni urednici za knjižnična
izdanja obično su rukovoditelji knjižnica.
-
KORISNICI KNJIŽNICA I NJIHOVO POUČAVANJE
Rad s korisnicima, obavijesna djelatnost, kao i ukupan
rad u knjižnici, ima jednu namjenu - posredovanje između knjižnične građe
i njezinih korisnika. Potencijalni korisnici knjižnične građe u jednoj
zemlji, svi su njezini građani. Stvarni korisnički krug mnogo je uži pa
ga knjižničari svojim djelovanjem nastoje proširiti. Tipologija korisnika
zasniva se na različitim kriterijima, no korisnici se uglavnom razlikuju
s obzirom na njihovu potrebu:
-
da razumiju dostupno javno znanje i ovladaju njime;
-
da prevladaju životne teškoće;
-
da tragaju za smislom pojavne stvarnosti odnosno svijeta i života.
Na osnovi toga razlikuju se: obavijesno čitanje kojemu
je svrha pronaći, uočiti i razumjeti obavijest, čitanje za razonodu koje
teži zadovoljstvu i opuštenosti, spoznajno čitanje (kognitivno) tijekom
kojega se čitatelj pita i kritički vrednuje tekst, te literarno čitanje
u kojemu se traži red i smisao u svijetu, a pročitan tekst izaziva umjetnički
doživljaj.
Sve se te vrste čitanja obično prožimaju, a njima
se bavi teorija čitanja i čitatelja. Teorijski pristupi čitanju zanimljivi
su i knjižničarstvu i ono ih proučava, primjenjujući pritom metode različitih
znanosti. U proučavanju korisnika - čitatelja, knjižničarstvo se priklanja
psihologiji pa određuje četiri osnovna tipa odraslih čitatelja:
-
funkcionalno-pragmatičan,
-
osjećajno-fantastičan,
-
razumsko-intelektualan i
-
literaran tip.
Potrebe i navike djece korisnika također se proučavaju,
a djeca se razvrstavaju u tipove korisnika prema dobi.
Proučavanje tipova korisnika i drugih osobitosti korisničkog kruga
ili zajednice korisnika unutar knjižničnoga sustava, poseban je zadatak
kojemu suvremena knjižnična znanost posvećuje sve veću pažnju. Knjižnična
praksa poznaje različite oblike pomaganja i poučavanja korisnika.
Poučavanje korisnika u svakoj knjižnici počinje
već od prvotne obavijesti o načinu korištenja knjižničnoga fonda. Uz usmene
obavijesti, panoi, plakati, natpisi na katalozima i njihovim ladicama poseban
su oblik edukacije. Knjižnice često poučavaju preko tiskanih vodiča koje
korisnici dobivaju tijekom prvog posjeta knjižnici.
Pronalazeći na korisnikov zahtjev kataložnu obavijest,
knjižničar-informator nastojat će korisnika istodobno i poučiti. No dobro
pripremljen oblik poučavanja korisnika zahtijeva određene programe, mjesto
i vrijeme za poučavanje te razvrstavanje korisnika u određene skupine.
Pretpostavka da je jednostavno služiti se knjižnicom i njezinim fondom,
velika je zabluda i knjižničara i korisnika.
Sposobnost služenja knjižničnim uslugama bez stručne
pomoći ne stječe se lako pa je stoga potrebno postupno i neprestano poučavanje
korisnika knjižnice, od dječje i školske do zrele dobi. Poučavanje korisnika
još nije potpuno zaživjelo u knjižnicama, pa je to jedan od prvih zadataka
u sređivanju knjižničnoga poslovanja, napose s obzirom na mnogobrojne mogućnosti,
tehnike i medije kojima danas knjižnica raspolaže.
-
Poučavanje korisnika znanstvenih obavijesti
Poučavanje korisnika primjereno je radu svih vrsta knjižnica.
Budući da u nas još nije prihvaćeno sustavno poučavanje korisnika koje
bi započinjalo u dječjoj dobi i trajalo cijeli život, težište je poučavanja
korisnika znanstvenih obavijesti na visokoškolskim i sveučilišnim knjižnicama.
Za razliku od pojedinačne poduke, takvo poučavanje
obuhvaća određene skupine studenata (određenu studijsku godinu ili semestar,
postdiplomante), ali i skupine nastavnika i istraživača. Uvriježio se običaj
da se studenti upoznaju s radom knjižnice na svojemu fakultetu odmah nakon
upisa odnosno na samom početku studiranja.
Tijekom prvog posjeta knjižnici studentima se objašnjava
način korištenja građe, obavijesnih pomagala i čitaonice, i upoznaje ih
se sa svim službama i uslugama koje su im na raspolaganju. Istraživanja
su pokazala da takav način upoznavanja s knjižnicom nije posve djelotvoran
jer započinje prerano i ne zadovoljava pojedinačne potrebe korisnika. Visokoškolske
knjižnice smatraju ga tek uvodnim upoznavanjem koje se tijekom studija
sustavno nadopunjuje.
Svrha poučavanja i nije u tome da se student upozna s knjižnicom kao
mjestom okupljanja i učenja (iz vlastita udžbenika ili udžbenika posuđenog
u knjižnici), već da ovlada svim raspoloživim izvorima i uslugama koje
mu ona pruža. Zbog toga edukacija mora imati jasan i sadržajan program
prema kojemu korisnici najprije nauče kako pronaći obavijest u knjižničnim
katalozima i bazama podataka, a potom i kako se služiti svim sekundarnim
i tercijarnim publikacijama, bibliografskim i drugim mrežama.
Korisnici se trebaju upoznati s vrstama znanstvenih
publikacija i njihovim oblikovanjem. Postupnim poučavanjem primjerenim
metodama (različit pristup svakoj pojedinoj studijskoj skupini) stvara
se u korisnika knjižnice osjećaj sigurnosti jer se tako upoznaje sa svim
raspoloživim izvorima. Uspjeh tako provedena poučavanja provjerava se završnim
ispitom - testom u koji treba uključiti sve studente, a test temeljiti
na određenom nastavnom predmetu (najbolje na metodologiji znanstvenog rada).
Poučavanje korisnika vezuju knjižnice uz svoje obavijesne
ili razvojne službe, a u edukaciji može sudjelovati više knjižničara i
voditelj. Važno je pritom ne poučavati studenta o knjižničarstvu, već o
tome što su znanstvene obavijesti i znanstvene publikacije i kako ih najlakše
i najbrže dobiti. Za korištenje znanstvenih obavijesti svoje korisnike
poučavaju i specijalne knjižnice koje povremeno priređuju i edukacijska
predavanja.
Uz neposrednu poduku, korisnici se posredno i stalno
poučavaju pomoću različitih obavijesno-edukacijskih plakata, brošura (vodičâ
kroz knjižnicu), i drugim obavijestima.
U sklopu programa UNISIST, Unesko je 1977. objavio
priručnik Education and training of users of scientific and technical information,
namijenjen nastavnom osoblju (knjižničarima) zaduženom za poučavanje korisnika.
U poučavanju korisnika bitno je lučiti obrazovanje od snalaženja u knjižnici.
8. poglavlje
Sadržaj