I.
KNJIŽNICE I DRUŠTVO
Prve su knjižnice nastale iz društvene potrebe da se
pohrane i sačuvaju spisi koji su regulirali poredak u društvu. Prve zbirke
državnopravnih i drugih zapisa, pomno odabirane i prikupljane, zajedničko
su ishodište današnjih knjižnica i arhiva. Tijekom razvoja društva, a i
takvih mjesta za pohranu pisanih spomenika kulture, arhivi i knjižnice
su dugo vremena bili pod istim krovom i istom upravom, ali su se s vremenom
razdvojili. Danas možemo kazati da arhivi prikupljaju, sređuju i obrađuju,
te pohranjuju i daju na korištenje sve ono što je proizvod djelovanja upravnih,
gospodarskih i ostalih ustanova, a knjižnice pak umnožene duhovne proizvode,
bilo da se radi o kulturnoj ili znanstvenoj dimenziji tih proizvoda. I
jedna i druga djelatnost - knjižničarska i arhivistička, imaju, uglavnom,
razgraničen djelokrug, iako se arhivska građa može naći pohranjena u knjižnici,
a knjižnična se građa (uglavnom rukopisna i nekonvencionalna) može pronaći
i u arhivima. I arhivistika i knjižničarstvo imaju vlastite odredbe o načinu
pohrane, sređivanju i odradbi svojih fondova te njihovu korištenju.
Zajednica korisnika knjižnicâ (nakon odvajanja knjižnica
od arhiva) bila je vrlo malena i ograničena na određeni krug. Dugo su vremena
u svojoj povijesti knjižnice usluživale samo određen broj pojedinaca. Tek
se u 18. stoljeću, sa širenjem ideja prosvjetiteljstva, broj korisnika
(pa i broj knjižnica) znatno povećao. Otad je knjižničarstvo, umjesto dotadašnjega
osnovnog cilja - omogućavanja samog čitanja, usmjereno na podučavanje -
cilj koji se još više naglašava u 19. stoljeću, usporedno s razvojem tehničkih
dostignuća i povećanjem broja korisničke populacije.
U 20. stoljeću knjižničarstvo postavlja nov cilj
- snažnije posredovanje u prenošenju zabilježenog ljudskoga znanja i iskustva,
pa se vezano uz to javljaju načela otvorenosti fondova i dostupnosti publikacija.
U teoriji i praksi knjižničarstva ta načela označuju kvalitetnu promjenu
jer s utilitarne razine upućuju na posredničku, na onaj dio njegove djelatnosti
koji ponajbolje objašnjava zašto je knjižničarstvo nezaobilazno u razvoju
ljudske civilizacije otkad se civilizacija počinje zasnivati na pisanim
simbolima. Teoretičar knjižničarstva J. Nitecki zaključuje da je tijekom
svojega razvoja "društvo knjižnice podnosilo, potom ih je počelo prihvaćati
poput, uvjetno rečeno, nečega bez čega se ne može, da bi naposljetku djelatno
sudjelovalo u njihovu radu".
Takvo se djelatno sudjelovanje društva u radu knjižnica
može sagledati s različitih gledišta: ideološko-političkoga, gospodarstvenoga,
kulturnoga, znanstvenoga i obrazovnoga. Ideološko je gledište usko povezano
s političkim, a u tom pogledu sva demokratska društva ustavom jamče ravnopravnost
svih građana u korištenju i dostupnosti publikacija i obavijesti. Koliko
takvo jamstvo građani mogu koristiti svakako ovisi o razini razvoja i organizaciji
knjižničarstva što je u izravnoj vezi s kulturnim, obrazovnim, znanstvenim
i informacijskim potrebama članova određene društvene zajednice i društva
u cjelini.
Iako su knjižničarstvo i knjižnice dio ukupne kulture
društva i imaju znatan, premda uobičajeno nevidljiv, utjecaj na opće društvene
tokove, njihov je položaj i razvoj u našemu društvu ponajčešće na rubu
društvenog zanimanja. Kao djelatnost koja stvara određen sustav obavijesti,
jer je sva stručna obradba u knjižnicama usmjerena na stvaranje "znanja
o znanju", knjižničarstvo je komplementarno znanosti, premda ni približno
ne uživa isti položaj. Nerijetko, naime, osnivanje i razvoj učilišta u
našoj sredini nije pratio istovjetan stupanj razvoja knjižničarstva. Iako
se u znanstvenim krugovima često upozorava na neodgovarajuću dostupnost
obavijesti i publikacija preko knjižnica i knjižničnih mreža, knjižničari
sámi, premda svjesni posljedica loše organizacije međuknjižnične suradnje,
skloni su taj propust pripisati nedovoljnom zanimanju i sudjelovanju akademske,
a i šire društvene zajednice u rješavanju bitnih pitanja knjižničarstva.
Konačno, obrazovnu razinu pučanstva, a to znači i obrazovnu razinu društva
u cjelini, potrebno je sustavno podizati, da bi se društvo uopće moglo
dalje razvijati. Udio je knjižnica pritom velik, i nikako ga se ne bi smjelo
zanemariti.
Promatrajući knjižničarstvo s navedenih gledišta,
moramo ustvrditi da je razina njegova razvoja i domašaja zrcalo kulturnoga
i civilizacijskog stanja društva. Knjižničarstvo treba podići na višu razinu
ne samo sustavnim i kvalitetnijim obrazovanjem njegovih kadrova, nego i
većim materijalnim izdvajanjem, kao i smišljenim sustavom njegova djelovanja.
Inače, djelujući s margine društva, knjižničarstvo ostaje okrenuto samome
sebi. Svi napori u podizanju razine vlastitoga stručnog rada nedovoljni
su bez veće društvene pomoći. Loše ustrojena i siromašna knjižnična djelatnost
odraz je stvarnog stanja u društvu, napose njegove kulturne razine. Tvrdnja
da je knjižničarstvo temeljna kulturna djelatnost svakoga naroda neosporna
je, pa tek dobrim djelovanjem knjižnicâ knjižničarstvo može zahtijevati
svoje mjesto unutar sveopće svjetske kulture. Knjižničarstvo sámo trebalo
bi postati mudrije, i u svojim nastojanjima za podizanjem ugleda u društvu,
smišljenim bi planiranjem trebalo osigurati kvalitetne službe i usluge
za korisnike i utjecati na njihove predodžbe o nužnosti takvih službi i
usluga.
Unatoč zadovoljavajućem ili nezadovoljavajućemu
mjestu u društvu, knjižničarstvo, kao djelatnost, obično uživa potpunu
društvenu brigu što se tiče zakonske regulative. Osim temeljnih zakona
(o knjižničarstvu i knjižnicama, o osnovnom školstvu, o visokoškolskom
sustavu, o znanstveno-istraživačkome radu i sl.), djelovanje struke uređuju
i mnogi podzakonski spisi. Težeći što boljemu i svrsishodnijem radu, povezujući
se na međunarodnoj razini, knjižničarstvo je stvorilo standarde i norme
za gotovo sve vrste knjižnica, za stručnu obradbu itd. Pojedinačne pak
knjižnice različitim pravilima uređuju svoje odnose sa zajednicom korisnika,
kao i mnoga pitanja vlastitoga unutarnjeg rada.
KNJIŽNICA
(definicija, vrste i zadaci)
Povijest knjižnica prati povijest knjige jer je zajedno
s potrebom za pisanjem i zapisivanjem nastajala i želja da se napisano
sačuva na odgovarajućemu mjestu. Umnožavanjem i prikupljanjem zapisa uočavala
se potreba za prikladnim smještajem pohranjene građe, ali i za pomagalima
kojima bi se brzo pronalazio određeni primjerak. Tako su nastajale knjižnice,
mjesta u kojima se pohranjivala i organizirano smještala veća ili manja
količina zapisa radi njihova čuvanja i korištenja.
Riječ knjižnica izravno proizlazi iz riječi knjiga. Biblioteka, istoznačnica
za knjižnicu, nastala je od dvije grčke riječi: biblion - knjiga i theke
- pohrana, spremište. Osnovno im je značenje isto spremište knjiga, ali
suvremeno određenje pojma knjižnica obuhvaća ustanovu koja prikuplja, sređuje,
čuva i daje na korištenje knjižničnu građu, te pruža raznolike knjižnične
usluge svojim korisnicima. I jednoj i drugoj riječi, međutim, svojstvena
je i višeznačnost. Tako knjižnica/biblioteka označuje:
-
zgradu ili prostorije u kojima su smještene knjige i u kojima se korisnicima
nude raznolike knjižnične usluge;
-
zbirku knjiga i druge građe (npr. privatna knjižnica/biblioteka, javna
knjižnica/biblioteka) koja ne mora biti uređena prema načelima knjižničarske
struke;
-
nakladničku cjelinu (zbirku), poput npr. Biblioteke Hit, Knjižnice Matice
hrvatske, Philosophische Bibliothek).
Riječ biblioteka susreće se često u naslovima starih
časopisa i u značenju bibliografija, osobito u prvim bibliografijama (npr.
u Gesnerovoj bibliografiji Bibliotheca universalis, Draudovoj bibliografiji
Bibliotheca librorum germanicorum classica).
Budući da je uobičajeno svaku zbirku knjiga nazivati i knjižnicom/
bibliotekom, valja nam odrediti knjižnicu u institucionalnom smislu. To
nije lako i ne može se postići kratkom definicijom. Mi ćemo knjižnicu (engl.
Library, njem. Bibliothek i Bücherei, tal. la biblioteca, franc. bibliothéque,
rus. biblioteka) odrediti kao:
kulturnu i informacijsku ustanovu koja, slijedeći općeprihvaćene
ciljeve društva i načela stručnoga rada, odabire, nabavlja, obrađuje, u
fizičkome i obavijesnom smislu sređuje te čuva i daje na korištenje knjižničnu
građu, a preko organiziranih službi pruža raznolike usluge aktivnim i potencijalnim
korisnicima.
U toj su definiciji izrijekom navedeni zadaci svake knjižnice:
-
sustavan i neprestan odabir knjižnične građe;
-
sređivanje i stručna obradba knjižnične građe;
-
logičan i primjeren smještaj knjižnične građe;
-
čuvanje i zaštita knjižnične građe;
-
davanje na korištenje knjižnične građe;
-
davanje obavijesti o knjižničnoj građi u jednoj knjižnici ili u više njih.
To su osnovni zadaci koji i vrijede za svaku knjižnicu,
a prema vrsti knjižnice pojavljuju se i posebni zadaci. Teorija knjižničarstva
razlikuje nekoliko vrsta knjižnica i njihove podvrste. Kriteriji prema
kojima se knjižnice razvrstavaju različiti su, no u praksi se najčešće
kombiniraju. Knjižnice se, naime, razlikuju s obzirom na svoje osnivače
odnosno s obzirom na svoju samostalnost ili podređenost matičnoj ustanovi
(samostalne knjižnice ili knjižnice u sastavu), s obzirom na otvorenost
većoj ili manjoj zajednici korisnika (javne ili otvorene knjižnice, poluotvorene
knjižnice i knjižnice zatvorena tipa), s obzirom na način korištenja knjižnične
građe (posudbene knjižnice, priručne/referentne knjižnice i mješovite knjižnice),
i s obzirom na vrstu građe koju prikupljaju (znanstvene, općeobrazovne,
dječje, glazbene i slično). Uneskova tipologija, koja se zasniva na dvama
osnovnim kriterijima - kriteriju građe i kriteriju otvorenosti, razlikuje:
-
nacionalne knjižnice
-
visokoškolske knjižnice
-
općeznanstvene knjižnice (koje nisu ni nacionalne ni sveučilišne)
-
narodne (pučke) knjižnice
-
školske knjižnice i
-
specijalne knjižnice.
Nacionalne su knjižnice uobičajeno nositelji cijelokupna
knjižničnoga sustava određene zemlje. Prikupljaju svu knjižničnu građu
tiskanu u zemlji, svu građu koja se odnosi na tu zemlju te građu kojoj
su autori građani te zemlje odnosno pripadnici određena naroda. Nacionalne
knjižnice izrađuju nacionalne bibliografije i djelatno sudjeluju u međunarodnom
programu Općega bibliografskog nadzora (Universal Bibliographic Control
- UBC). One također prikupljaju vrijedna djela svjetske tiskarske proizvodnje,
osobito temeljna djela i priručnike za sva područja znanosti. Nacionalne
knjižnice uspostavljaju i vode skupne kataloge i druge baze podataka te
povezuju knjižnice i druge informacijske ustanove na domaćoj i međunarodnoj
razini. U pojedinim su sredinama nacionalne knjižnice ujedno i središnje
točke nacionalnoga knjižničnoga sustava i preuzimaju odgovornost za provedbu
međunarodnog programa Opće dostupnosti publikacija (Universal Availability
of Publications - UAP).
Visokoškolske knjižnice prikupljaju, obrađuju, pohranjuju i daju
na korištenje dokumente i obavijesti znanstvenoga, obrazovnoga i općekulturnog
značenja, u prvom redu članovima sveučilišta i drugih znanstveno-nastavnih
jedinica. Sastavni su dio znanstveno-nastavne infrastrukture jer svojim
fondovima, službama i uslugama pridonose razvoju znanosti i pomažu u promicanju
odgojno-obrazovnoga i znanstvenoistraživačkog rada na sveučilištima.
Općeznanstvene knjižnice (npr. središnje knjižnice sveučilištâ,
akademijske knjižnice, regionalne knjižnice) također prikupljaju građu
iz svih znanstvenih područja, posebno građu interdisciplinarnoga i multidisciplinarnog
značenja. Ovisno o osnivaču, krug njihovih korisnika obuhvaća znanstvenike,
stručnjake s raznih područja, studente i učenike srednjih škola ako su
knjižnice namijenjene cijeloj regiji ili pokrajini, odnosno akademike i
znanstvenike ako je osnivač znanstvena akademija.
Pučke (narodne) knjižnice također prikupljaju raznoliku građu,
a otvorene su svim slojevima pučanstva. Svojim službama i uslugama potiču
i šire opće obrazovanje, stručni i znanstveni rad, a posebno se zalažu
za to da svi slojevi pučanstva steknu naviku čitanja i korištenja raznolikih
knjižničnih usluga.
Školske su knjižnice jedinice odgojno-obrazovnog sustava
škole. Njihova je zadaća da unapređuju sve oblike i metode odgojno-obrazovnog
procesa, pomažu u stručnom usavršavanju nastavnika i u učenika stvaraju
naviku čitanja i korištenja knjižničnih usluga.
Specijalne knjižnice stručne su organizacijske jedinice u sklopu
javnih, mješovitih i privatnih poduzeća te obrazovnih i kulturnih, zdravstvenih,
pravosudnih i drugih ustanova. One zadovoljavaju potrebe za knjižničnom
građom i obavijestima, u prvom redu članova matične ustanove, i pomažu
im da u stručnome i istraživačkom radu unutar određenoga specijaliziranog
područja dobiju pouzdane obavijesti i primarne dokumente.
Osnovni zadaci knjižničarstva kao djelatnosti od
posebne društvene važnosti, ostvarenje kojih je najočitije u sadašnjim
i budućim službama i uslugama za korisnike, određuju i unutarnji ustroj
knjižnica i njihovo mjesto u knjižničnim sustavima i mrežama. Bez obzira
na veličinu i vrstu određene knjižnice, njezin se unutarnji ustroj zasniva
na dvama podsustavima: stručnom i administrativno-upravljačkom, te na njihovu
međusobnom odnosu i odnosu knjižnice i njezina okruženja.
Sl. 1.Tijek stručnih poslova u knjižnici
Svaka knjižnica svoju djelatnost i usluge za korisnike
planira prema unaprijed postavljenom i prihvaćenom cilju, uvažavajući pritom
osobitosti zajednice korisnika kojoj je namijenjena te vlastite kadrovske,
prostorne, tehničke i financijske mogućnosti. Uobičajen slijed stručnih
i administrativnih poslova susreće se u svim vrstama knjižnica s tim da
u knjižničnim mrežama određeni poslovi mogu biti centralizirani odnosno
dogovorno podijeljeni između knjižnica sudionica (vidjeti Sl. 1).
U današnjem sustavu obavješćivanja, uz knjižnice
se pojavljuju i druge ustanove koje izravno sudjeluju u komunikacijskim
procesima što se zasnivaju na posredovanju i prijenosu pisanih dokumenata.
Uz arhive, koje smo već naveli, valja posebno izdvojiti dokumentacijska
središta koja se bave analitičkom obradbom dokumenata unutar određenog
područja, radi izradbe sekundarnih i tercijarnih publikacija. Da bi se
stručnjacima omogućilo praćenje postignuća u drugim sredinama, u dokumentacijskim
je središtima razvijena i prevodilačka djelatnost. Primarni se dokumenti
mogu čuvati, ali je njihova pohrana pretežno vezana uz njihovu trenutačnu
važnost. Referalna središta informacijske su ustanove koje upućuju znanstvenike,
istraživače i ostale zainteresirane korisnike na knjižnice, dokumentacijska
središta, središta za vrednovanje obavijesti (evaluation centre) ili na
pojedince, stručnjake za određeno područje ili pitanje.
Navedene i druge ustanove, poput ustanova koje se
bave izradbom i prodajom bibliografskih i inih baza podataka važnih u stručnom
i znanstvenom radu, bitni su činitelji u procesima znanstvenog komuniciranja.
Stoga su u sredinama koje vode računa o djelotvornosti i svrsishodnosti
sustava znanstvenoga obavješćivanja povezane s onim jedinicama knjižničnoga
sustava koje izravno sudjeluju u stvaranju i prijenosu znanstvenih obavijesti.
KNJIŽNIČARSTVO I KNJIŽNIČNA ZNANOST
Djelatnost koja se bavi ustrojem i poslovanjem svih
vrsta knjižnica, a osnovna joj je svrha omogućavanje najpogodnijeg korištenja
kulturnih i znanstvenih tečevina čovječanstva zabilježenih na različitim
vrstama dokumenata radi svestranog razvoja pojedinca i društva u cjelini,
naziva se knjižničarstvo (bibliotekarstvo). Knjižničarstvo (engl. Librarianship,
njem. Bibliothekswesen, Bibliotheksvervaltung, tal. biblioteconomia, franc.
bibliothéconomie, rus. bibliotekovedenie) obuhvaća posebno: izgradnju mreže
knjižnica, izgradnju knjižničnih fondova, njihovo sređivanje u prostornome
i obavijesnom smislu, čuvanje i zaštitu, pružanje informacijsko-referalnih
usluga i uslugâ opskrbe knjižničnom građom te raznolike aktivnosti kojima
se razvijaju navike čitanja i korištenja knjižničnih usluga.
Iako je knjižničarstvo jedna od najstarijih kulturnih
djelatnosti, knjižnica je tek u novije doba, vezano uz nagli razvoj znanosti
i tehnike, demokratizaciju života i obrazovnih sustava te uz sve snažniju
potrebu ljudi da budu obaviješteni, priznata kao posebna društvenovrijedna
ustanova. Uspostavljen je sustav školovanja i knjižničarstvo priznato kao
posebna struka, a ustanovljene su i teorijsko-metodološke osnove knjižnične
znanosti. Od prvih ozbiljnih nastojanja da se utvrde ishodišta za knjižničnu
znanost (Schrettinger, 1808, njegovi sljedbenici i kritičari), donošenja
prvih zakona u području knjižničarstva, osnivanja prvih knjižničarskih
udruženja i otvaranja prvih škola za knjižničare do današnjih dana, kada
se osjeća sve snažniji utjecaj obavijesnih tehnika i sve veći priljev novih
medija u knjižnice, knjižničarstvo je kao djelatnost širilo lepezu svojih
usluga, prateći promjene u okruženju koje su određivale nove i složenije
zahtjeve korisnika. Kao znanstvena disciplina pak, knjižnična je znanost
nastojala proširiti koncept knjižničnoga diskursa i odrediti uporišta za
svoju teorijsko-metodološku osnovu. Pritom se, u ustanovljivanju svojega
interdisciplinarna položaja u sustavu znanosti i dokazivanju razvoja i
mijena svoje znanstvene paradigme, koristila dostignućima drugih disciplina.
2. Poglavlje
Sadržaj