Different views on the development of university libraries and their relationship with their own universities are presented. In particular the paper deals with the relational problems between universities and their libraries in regard to changes in the science and technology, university education and telecommunications. Also, the problem of how to plan the development of the university and its library and information infrastructure is pointed out. The author suggests that the effectiveness of a new approach to the scientific documents depends mainly on the cooperative efforts of the university community and the ability to satisfy user needs on the economically and rationally proved grounds. Related to this goal the role of the university library in the university environment and the readiness of the library community to react promptly at constant changes in the society are vitally important.
Bez obzira na cilj razmatranja položaja sveučilišnih
biblioteka, nije moguće zaobići povijesne okolnosti, odnosno društveno-kulturno
okruženje u kojemu se i za koje se organizira bibliotečna djelatnost na
sveučilištima.
Od pojave prvih biblioteka na evropskim sveučilištima,
nastalih iz potrebe za novom organizacijom znanstveno-nastavnog rada i
organiziranih pod utjecajem arapske i srednjovjekovne kulture, sve do današnjih
dana različiti se tipovi visokoškolskih biblioteka razvijaju uvijek u tijesnoj
vezi s organizacijom nastave i znanstvenoga rada. Svaka veća promjena znanstvenih
ideala zahtijevala je, posljedično, preinaku u organizaciji bibliotečnih
službi i usluga. Pa ipak, usprkos različitim varijantama, u razvoju se
sveučilišnoga bibliotekarstva uočavaju i konstante - one označnice koje
su utjecale na institucionalnu koherentnost i stvarale 'mitove' o biblioteci
kao 'srcu sveučilišta'. Jedan od ciljeva ovoga izlaganja upravo je nastojanje
da se objasni suština nekih od 'mitova' u vezi mjesta i uloge sveučilišnih
biblioteka odnosno sveučilišnih bibliotečnih sustava.
Snaga sveučilišnih biblioteka (i bibliotekarstva
uopće) nesumnjivo proizlazi iz njihovih dviju temeljnih funkcija: funkcije
prikupljanja i funkcije čuvanja materijalnih nosilaca na kojima je bilježeno
znanje i iskustvo čovječanstva. Ove su funkcije toliko bitne da na njihovu
učinkovitom ostvarivanju počiva značajan dio razvoja znanosti i civilizacijskih
tekovina uopće. Neospornim nam se čini stajalište onih autora koji smatraju
da se prijenosom ljudskog znanja i iskustva bitno usmjeravaju oni razvojni
tokovi društva koji imaju za posljedicu svijest o slobodnom protoku misli
i ideja. U tom smislu sveučilište je jedno od nezaobilaznih izvorišta znanja,
a sveučilišne biblioteke, u kojima se prikuplja mnoštvo dokumenata izraslih
u procesima umnog djelovanja i doživljavanja svijeta što nas okružuje,
u značajnoj mjeri doprinose ne samo razvoju ljudske civilizacije, već i
njezinu postojanju.
Međutim, pojavom novih odnosa ili subkultura (u
koje se, primjerice, može uvrstiti tzv. tehnološka revolucija) tradicionalni
obrasci akademskog statusa bitno su poremećeni. U takvoj situaciji nedovoljna
adaptibilnost sveučilišnih biblioteka i bibliotekarstva uopće na promjene
u kulturnom okruženju, dakle, poremećaj na razini društvene organizacije
institucija, odnosno na razini običaja i etike s jedne i pojačanih zahtjeva
za suvremenijim oblicima organizacije nastave i znanstvenoga rada s druge
strane izazivaju konflikte izmedu intelektualne dimenzije znanja i naglog
razvoja tehnike, koja se počela nametati kao cilj umjesto da bude sredstvo
za ostvarivanje tradicionalnih i novih funkcija. Tradicionalna uloga bioblioteke
na sveučilištu - čuvanje i prijenos kulturnoga nasljeda - već početkom
20. stoljeća postaje upitna i nedostatna prema potrebama znanstvene zajednice
i obrazovne funkcije akademskih institucija. Uočavajući nespremnost biblioteka
da se prilagode novonastalim promjenama u okruženju, neki su znanstvenici
i rijetki teoretičari bibliotekarstva predlagali da se tradicionalnim funkcijama
dodaju nove funkcije, i to, prije svega one, koje će biblioteke na sveučilištima
promovirati kao nezaobilazne čimbenike u znanstveno-nastavnim procesima.
Razdoblje prvih desetljeća dvadesetog stoljeća u
Americi, a nešto kasnije i u Evropi, obilježeno je nastojanjima da se vrijednost
pojedinog sveučilišta, izmedu ostaloga, prosuđuje i kvalitetom biblioteka.
U praksi je, medutim, posljedica takva pristupa bila da se tokom niza godina
vrijednost biblioteke nije nastojala prosuđivati na osnovi pokazatelja
o kvaliteti njenih fondova, službi i usluga, već na osnovi pokazatelja
o veličini zbirki, što je, posebno na američkim i starim evropskim sveučilišima
utjecalo na pojačanu konkurenciju i težnju za nabavljanjem što je moguće
većeg broja različitih naslova. Zbog takva su pristupa često zanemarivane
stvarne potrebe i učestalost korištenja kao indikatori kakvoće. činjenica
je, takoder, da i stanovit postotak znanstvene literature u trenutku njezina
nastajanja možemo, u odnosu prema interesu šireg korisničkog okruženja,
svrstati u skupinu literature marginalnog tipa, dakle, da je u trenutku
pojave efemeran za širu znanstvenu zajednicu. Medutim, takva literatura
vremenom može dobiti nove kulturne i povijesne konotacije i biti vrlo tražena.
Ovaj je moment često bio uporište za nositelje izgradnje fondova u velikim
sveučilišnim bibliotekama, koje su, poput nacionalnih biblioteka, uzimale
zadaću arhiviranja znanstvene literature za buduće korisničke grupe, a
podrška je prvenstveno dolazila iz redova znanstvenika. Naime, prema Billu
Wardu, idealna bibliotečna usluga, gledano iz ugla znanstvenika, može se
opisati na ovaj način: "Scholars want what they want when they want it
whether or not they know what it is they want" /B. Ward prema Battin, 1984,
str. 171/.
U prošlosti su, dakle, sveučilišne biblioteke taj
problem rješavale izgradnjom vlastitih fondova i njihovom kataložno-bibliografskom
obradom. Organizacija sveučilišnih biblioteka u tom je kontekstu podrazumijevala
utvrđene interne načine poslovanja i upravljanja unutar pojedinih organizacijskih
jedinica često međusobno izoliranih, napose na evropskim sveučilištima.
Takvoj situaciji pogodovao je i relativno spori
razvoj znanosti i visokoškolskog obrazovanja, ali i vrlo sporo konstituiranje
bibliotekarstva kao profesije i kao akademske discipline. Posebno sveučilišne
biblioteke nisu bile dovoljno zainteresirane za dostignuća na planu teorije
bibliotekarstva i prakse onih biblioteka, naročito narodnih i specijalnih,
koje su izrazito pratile potrebe svojih zajednica korisnika. Razloge tomu
možemo tražiti u svrsi i ciljevima samih sveučilišta te svrsi bibliotečne
djelatnosti na sveučilištima. Prisjetimo se ciljeva bibliotekarstva u prošlosti.
Za Sheru je bibliotekarstvo od pojave institucije biblioteke bilo okrenuto
eliti, onom malom broju ljudi koji se bavio odnosno koji se mogao baviti
znanstvenim problemima. U akademskom okruženju elitizam je jedna od konstanti
sve do početka 19. stoljeća. Razvojem ljudskoga društva korisnička se populacija
povećava, ali postaje heterogenija. U 17. i 18. stoljeću krajnji cilj bibliotekarstva,
prema mišljenju Niteckog, bio je u omogućivanju čitanja. U tu svrhu građa
se prikupljala, organizirala i pohranjivala u bibliotekama da bi, na zahtjev,
bila raspoloživa. Javnost je na biblioteku gledala kao na ukras, a u kontekstu
sveučilišnog bibliotekarstva navedeni se pristup ogleda u prikupljanju
vrijednih djela. U 18. i 19. stoljeću krajnji cilj bibliotekarstvo nalazi
u edukaciji, a dominantno je načelo korisnosti. Ovo se načelo u organizaciji
bibliotečnih službi i usluga ispoljavalo u nastojanju za boljom unutrašnjom
organizacijom odnosno kao nastojanje za primjenom određenih stručnih pravila,
napose u domeni javnog i specijalnog bibliotekarstva te u organizaciji
nacionalnih biblioteka. U javnosti takva su nastojanja rezultirala slikom
biblioteke kao korisne institucije, a na području sveučilišnog bibliotekarstva
ta se 'korisnost' iskazuje posebno u nabavljanju knjiga i organizaciji
studentskih zbirki i studentskih knjižnica na koledžima, pri seminarima
ili kao zasebnih organizacijskih cjelina (tzv. undergraduate libraries).
U 19. i 20. stoljeću pojavljuje se novi cilj - posredovanje zabilježenog
znanja, a na osnovi njega oblikuje se načelo dostupnosti. Dakle, uz utilitarnu,
bibliotekarstvo obilježava i posrednička uloga, a biblioteka se u javnosti
doživljava kao sredstvo kojim je omogućen pristup željenim publikacijama
i informacijama /usp. Nitecki, 1964, str. 187-189/.
U vrijeme nastajanja prvih modernih evropskih sveučilišta,
dakle, knjižnice su se osnivale da bi se mogla prikupljati i čuvati grada
potrebna nastavnicima i nadarenim studentima. Znanstvena zajednica nije
pokazivala poseban interes za razvoj biblioteka, ona ih je, da parafraziramo
Niteckog, u osnovi samo tolerirala, da bi ih zatim počela prihvaćati kao,
uvjetno recimo, nešto bez čega se ne može. Tek s demokratizacijom obrazovnih
akademskih sustava i s naglim razvojem znanosti zamjetno je aktivnije sudjelovanje
znanstvene zajednice u djelovanju biblioteka i srodnih institucija.
Govoreći o sveučilišnim bibliotekama, često smo,
napose u okruženju u kojemu živimo, skloni tome da prihvatimo kao točne
prve dvije tvrdnje, a da treću primimo s rezignacijom. Radi se, naravno,
o odnosu društva, posebno članova znanstvene zajednice prema visokoškolskim
bibliotekama i, posljedično, njihovu mjestu u hijerarhiji društveno korisnih
institucija. Osnovnu značajku višestoljetnog razvitka evropskih sveučilišta
valja nam tražiti u komplekstnosti sveučilišnih sustava koju je slijedila
i organizacija biblioteka na pojedinim fakultetima, odsjecima, zavodima
i sličnim znanstveno-nastavnim jedinicama. Pa ipak, koliko god su se navedene
jedinice na sveučilištima razvijale i djelovale samostalno, snaga sveučilišta
ležala je upravo u njegovoj jedinstvenosti. Ta se karakteristika, međutim,
ne može bezrezervno pripisati i organizaciji bibliotečnih jedinica. Slijedeći
organizacijsku strukturu sveučilišta, biblioteke su uglavnom ostajale izolirane,
često i bez izravnih veza sa središnjom sveučilišnom bibliotekom, i na
marginama interesa, osim glede pitanja izgradnje pojedinačnih zbirki.
Prva izrazitija nastojanja da se bibliotečna djelatnost
na razini jednoga sveučitišta objedini ili koordinira padaju u razdoblje
ranih dvadesetih godina u Americi i Engleskoj, a centralizacija na sovjetskim
sveučilištima slijedi nakon revolucije. U svom poznatom djelu "The university
library" Wilson i Tauber prepoznaju tri tipa centralizacije: administrativnu
koja podrazumijeva kontrolu glavnog administrativnog tijela nad nizom biblioteičnih
jedinica: fizičku koja podrazumijeva lokaciju u jednoj zgradi ili ograničenom
broju lokacija i djelatnu koja podrazumijeva da neke aktivnosti od interesa
za sve članice sveučilišnog sustava obavlja grupa stručnjaka na jednome
mjestu, dok su same bibliotečne jedinice dislocirane.
Postoji, naravno, i kombinacija ovih tipova ovisno
o lokalnim okolnostima. Izmedu 40-ih i 70-ih godina ovoga stoljeća o dihotomiji
izmedu jedinstvenog, centraliziranog bibliotečnog sustava na sveučilištu
i decentraliziranih modela, pisali su i bibliotekari i znanstveno-nastavno
osoblje. Stanovit broj bibliotečnih stručnjaka, posebno na velikim sveučilištima,
zalagao se za administrativnu centralizaciju, zagovarajući ideju o opravdanosti
disclociranja zbirki u skladu s potrebama znanstveno-nastavnog rada, dok
su se drugi zalagali za modele u kojima bi se najbolje ostvario cilj biblioteke
na sveučilištu - organizacija centralne, opsežne zbirke knjiga, časopisa
i ostale grade, dostupnih korisnicima na duži posudbeni rok. Za razliku
od bibliotekara, akademsko je osoblje uglavnom privrženo ideji da se uz
središnju biblioteku na sveučilištu organiziraju i odjelne biblioteke u
kojima bi se i studenti mogli sustavno upoznavati s literaturom iz disciplina
koje studiraju, a sami znanstvenici brže i jednostavnije dolaziti do građe
koja im je potrebna.
Ipak, decentralizaciju su u to vrijeme ometali ovi
čimbenici: otežana komunikacija, privrženost standardima za osoblje, neujednačenost
izgradnje fondova, ovisnost o zasebnom financiranju, dupliranje fondova
iIi dijela fondova, vrijeme otvorenosti i različiti propisi o korištenju
i posudbi /usp. Dunlop, str. 395/. U Americi su, primjerice, u razdoblju
od 1941. do 1950. godine iskušane tri različite organizacijske sheme, i
to na Columbiji, Harvardu i u Illionoisu. Ranih pedesetih godina općeprihvaćen
bio je samo plan unutrašnje organizacije velikih akademskih biblioteka:
rašljasta shema (bifurcated). Ta je shema podrazumijevala funkcionalnu
organizaciju u kojoj se sve bibliotečne aktivnosti razvrstavaju ili kao
usluge za korisnike ili kao tehničke usluge koje ih podržavaju. Šezdesetih
godina u Velikoj se Britaniji počinje ostvarivati ideja o potpunoj centralizaciji
na primjeru mladih sveučilišta, a njemačka sveučilišta sve više uviđaju
potrebu za prestrukturiranjem bibliotečne djelatnosti, koja je bila označena
kao izrazito decentralizirana i nekoordinirana. *
Od sredine sedamdesetih godina sveučilišni bibliotekari
postaju svjesni utjecaja što ga na život akademskih zajednica ima primjena
informacijskih tehnika. Tradicionalne veze između znanstvenika i bibliotekara
bitno su narušene; pokušaji bibliotekara da usklade organizaciju bibliotečnih
službi i usluga polazeći od elektroničkog okruženja često su nailazili
na oponiranje, neshvaćanje ili potpuno ignoriranje znanstvenika i financijera.
Ovakav odnos znanstvenika moguće je sagledavati na ravni prekida s ustaljenim
navikama i stečenim pozicijama koje nisu ugrožene zbog neodgovarajućih
sustava provjere kakvoće znanstvenog i nastavnog rada (nasuprot tome, u
nekim zemljama postoje sustavi provjere, kao npr. u Americi tzv. tenure
- stalni nereizborni položaj nakon provjere ili habilitacije), ali i utjecajem
tehnike na način komuniciranja među znanstvenicima i između nastavnika
i studenata. Većina se teoretičara ipak slaže da su tri razvojna pravca
nesumnjivo utjecala na globalne učinke automatizacije bibliotečnog poslovanja
na sveučilištu, uslijed čega su se počele mijenjati i navike i zahtjevi
korisnika. Ponajprije, značajnu ulogu odigrali su porast, razvoj i standardizacija
bibliografskih metoda i tehnika. Promjene na području pretraživanja informacija
suočile su i bibliotekare i korisnike s mogućnostima izravnog (online)
pretraživanja, a uvođenje OPAC-a (izravnog pristupa korisnika katalozima)
i ubrzani razvoj telekomunikacija općenito su doveli do brže i kvalitetnije
opskrbe i informacijama i dokumentima.
Uslijed navedenih zbivanja, sveučilišta su
danas suočena s dvostrukim izazovima: a) moraju osigurati nove pristupne
sustave zabilježenome znanju u raznolikim novim medijima i b) moraju istovremeno
nastavljati sa čuvanjem i učinkovitom organizacijom tiskane građe. Valja
pritom naglasiti da se ukupna znanstveno-nastavna aktivnost temelji uglavnom
na onim metodama i tehnikama koje su se, u nastojanjima da osiguraju pristup
raznolikoj gradi, razvijale unutar bibliotečne profesije. U razdoblju od
pedesetih godina na ovamo značajan je doprinos stručnjaka srodnih i pomoćnih
disciplina, posebno lingvista, stručnjaka za elektroničku obradu podataka,
stručnjaka koji su se bavili pitanjima sustava i mreža i sl. /usp. Battin,
str. 172/.
U kontekstu promjena kojima smo svjedoci posljednih
dvadesetak godina pitanje razvoja sveučilišta ne može se odvojiti od pitanja
njegova odnosa spram bibliotečne djelatnosti. Organiziranost bibliotečne
infrastrukture, kakvoća službi i usluga koje se nude znanstvenoj i studentskoj
korisničkoj populaciji u prvome redu, a organiziraju na temelju vlastitih
fondova i pristupa fondovima drugih biblioteka, jedan su od temeljnih preduvjeta
za razvoj suvremenog sveučilišta. Stoga i jest neosporno da se svaka promjena
u strukturi sveučilišta samog, promjena dakle, u domeni organizacije znanstvenoga
rada, komuniciranja među znanstvenicima i sl. te promjene u organizaciji
nastave odražavaju na strukturu sveučilišnih bibliiotečnih sustava. Iz
faze 'proizvodnih organizacija' sveučilišne su biblioteke prešle u fazu
'uslužnih organizacija'. One nisu više u tolikoj mjeri zaokupljene stvaranjem
bibliografskih zapisa, biltena prinova i sl., jer se mogu oslanjati na
nacionalne i međunacionalne bibliografske institucije i mreže, već raspoloživim
intelektualnim kapacitetima trude se osiguravati akademske informacijske
usluge, opskrbu primarnim dokumentima i premošćivanje prepreka što stoje
pred sveučilištima na putu u elektroničko doba /usp. Battin prema Lewis
str. 338/.
Neosporno je da se nalazimo u razdoblju kada je
nužno mijenjati tradicionalne strukture u sveučilišnim bibliotekama, prilagođavajući
se utjecajima iz okruženja. Weiskel, npr. drži da postoje četiri izravna
i nezaobilazna razloga takvim promjenama:
1. Aparac-Gazivoda, Tatjana ; Vesna Turčin. Osvrti na sveučilišne bibliotečne sustave. II dio // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 31 (1988), 1-20.
2. Battin, Patricia. The library : Center of the restructed university // College and research libraries 45 (1984), 170-176.
3. Dunlap, Conny R. Organizational patterns in academic libraries, 1876-1976 // College and research libraries 37 (1976), 395-407.
4. Guskin, A. E. ; Stoffle, C. J.; Baruth, B. E. Library future shock : The microcomputer revolution and the new role of the library // College and research libraries 45 (1984), 177-183
5. Jelušić, Srećko. Bez biblioteka globalno je mišljenje nedostižno // Novi list 17-18. prosinac 1988, 7.
6. Lewis, David W. An organisational paradigm for effective academic library // College and research libraries 47 (1986), 337-353.
7. Martell, Charles, R. The client-centered academic library : An organisational model. Westport, Conn. : Grenwood, 1983.
8. Moran, Barbara B. Academic Libraries : The changing knowledge centers of colleges and universities. Washington, D.C.: Association for the Study of Higher Education, 1984. (ASHE-ERIC Report ; 8)
9. Nitecki, Joseph. Public interest and fhe theory of librarianship // College and research libraries 25 (1964), 269-278.
10. Pesche, Michael. Zur Lehrbuchversorgung and den Universitats-, Hoch- und Fachschulbibliotheken // Zentralblatt fur Bibliothekswesen 96 (1982), 243-250.
11. Shera, Jesse H. Introduction to library science : Basic elements of library service. Littleton, Colo.: Libraries Unlimited, 1976.
12. Thompson, James. An Introduction to university library administration. 3rd ed. London ; Miinchen : Bingley ; Saur, 1976.
13. Weiskel, Timothy C. Libraries as Life-systems : Information, entrophy and evolubil tion on campus // College and research libraries 47 (1986), 545-563.
14. Wilson, Louis R. ; Tauber, M. F. The University library :
The organisation, administration and functions of academic libraries. 2nd
ed. New York : Columbia University Press, 1956.