XI.
SURADNJA MEĐU KNJIŽNICAMA
Prvi je oblik suradnje među knjižnicama posudba između
dviju knjižnica. Vrlo je teško ustanoviti gdje su i kada knjižnice prvi
put dogovorile među-knjižničnu suradnju, ali dostupni zapisi upućuju, primjerice,
na katalog rukopisa iz fondova većeg broja knjižnica izrađen u 13. stoljeću
(Registrum librorum Angliae, vidi bilješku br. 45 na str. 129). Zabilježen
je i dogovor o zamjeni građe između sveučilišnih knjižnica u Lundu, Aböu
i Greifswaldu iz 1740, te projekt skupnog kataloga za građu iz knjižnica
u Weimaru i Jeni. U 19. stoljeću izrađen je prijedlog za usklađenu nabavu
između knjižnica u Wolfenbüttelu i Göttingenu. Ne treba zaboraviti ni ambiciozan
pokušaj izradbe opće bibliografije koja je trebala obuhvatiti popis dva
milijuna konfisciranih knjiga za vrijeme francuske revolucije, nastojanja
P. Otleta i H. La Fontainea da izrade svjetsku bibliografiju, nastojanja
znanstvenika unutar tzv. Bridge movementa, viziju V. Busha o velikom računalu
i mnoge druge zamisli koje potvrđuju vjekovnu čovjekovu težnju da nadzire
i prikuplja sve pisano bogatstvo i omogućuje njegovu uporabu.
Na osnivačkom sastanku Američkog knjižničarskog
udruženja 1876, Charles C. Jewett naglasio je da je glavni zadatak knjižničara
širenje znanja o dobrim knjigama i omogućavanje izravnijeg pristupa knjižnomu
blagu pohranjenu u knjižnicama. Da bi se to postiglo, Jewett se zalagao
za izradbu zajedničkog tiskanog kataloga američkih knjižnica, koji bi olakšao
posudbu među knjižnicama.
Koncem prošloga stoljeća M. Dewey isticao je nužnost
suradnje u obradbi knjižnične građe, i to tako da se svaka knjiga samo
jednom kataložno obradi, a da kopiju stvorenog kataložnog listića svaka
knjižnica nabavlja prema potrebi i uz odgovarajuću naknadu.
Prvi skupni katalog nacionalne važnosti bio je C.
Boltonov A catalogue of scientific and technical periodicals, tiskan 1885.
Kongresna je knjižnica 1901. započela zajedničku katalogizaciju i izradbu
Nacionalnog skupnog kataloga (National Union Catalog), prikupljajući kataložne
listiće iz Kongresne knjižnice u Washingtonu D.C., Gradske knjižnice u
New Yorku (New York Public Library), sveučilišne knjižnice u Harvardu (Harward
University Library), Gradske knjižnice u Bostonu (Boston Public Library),
Knjižnice Johna Crerara (John Crerar's Library) i drugih knjižnica.
Prva pravila za međuknjižničnu posudbu odobrilo
je Američko knjižničarsko udruženje 1917. U tom je dokumentu predloženo
da se izvorni dokumenti u međuknjižničnoj posudbi zamjenjuju fotoreprodukcijama,
pa se u njemu nalazi i rani trag suradnje u zaštiti knjižnične građe. To
su bili počeci organizirane suradnje među knjižnicama u obradbi knjižnične
građe, koja i danas traje najviše unutar velikih bibliografskih mreža,
nacionalnih i međunarodnih.
U Velikoj Britaniji dvadesetih godina ovoga stoljeća
počinju djelovati regionalni uredi za posudbu knjižnične građe, a 1931.
osniva se Nacionalna središnja knjižnica (National Central Library - NCL),
koja je već 1937. imala 454 knjižnica suradnica. Poznata Knjižnica prirodoslovnog
muzeja (Science Museum Library - SML) privukla je, međutim, odmah nakon
rata mnogo više knjižničnih ustanova (1750, prema 325 koliko ih je surađivalo
s NCL-om), najviše zbog toga što je fond NCL-a u ratu bio smanjen gotovo
na polovicu, ali i zbog suvremenije uređena poslovanja. Godine 1961-1962.
otvara se Nacionalna posudbena knjižnica za znanost i tehnologiju (National
Lending Library for Science and Technology - NLLST). Broj zahtjeva upućenih
novoj knjižnici bio je zadivljujući, a ona je u prvoj godini svojega rada
uspjela odgovoriti na 118.000 zahtjeva, prema 92.000 u NCL-u, i 226.000
ukupno u svim regionalnim uredima. Danas ta knjižnica, koja je od 1974.
u sastavu Britanske knjižnice (najprije kao British Library Lending Division
- BLLD a potom pod nazivom British Library Document Supply Centar)
prima gotovo tri milijuna zahtjeva na godinu, a postotak uspješnosti u
rješavanju tih zahtjeva vrlo je visok: više od 85% iz vlastitog fonda,
a daljnjih 8% iz fonda knjižnica koje podupiru njezinu mrežu (back-up libraries).
Iako organiziranih mreža za međuknjižničnu posudbu ima mnogo i djelotvorne
su, model koji je predložio D. J. Urquhart za Veliku Britaniju danas je
najdjelotvorniji model u svjetskim razmjerima.
Očigledno je da je u suradnji među knjižnicama,
međuknjižnična posudba zauzimala, i dalje zauzima, posebno mjesto. Međutim,
od sredine prošloga stoljeća jačaju i drugi oblici suradnje a uvođenje
računala u knjižnično poslovanje i korištenje telekomunikacijskih mreža
za raznovrsne bibliografske i druge usluge što se nude knjižničnim korisnicima
označilo je prekretnicu u organizaciji suradnje 60-ih godina 20. stoljeća.
Suradnja postaje prijeka potreba, a pravila ponašanja i djelovanja u zajedničkoj
diobi i korištenju fondova, obavijesnih i sličnih izvora ozakonjuju se
na nacionalnim razinama. U svakodnevnom radu to je značilo bolju iskorištenost
i diobu izvora obavijesti (bibliografskih, kataložnih, referalnih), zbirki,
baza punih tekstova i drugo, te bolju i bržu uslugu korisnicima. Izgrađujući
mreže i sudjelujući u knjižničnim sustavima na mjesnim, regionalnim, nacionalnim
i međunacionalnim razinama, knjižnice i ostale obavijesne jedinice danas
toliko međusobno surađuju da je zbog složenosti problematike i njezina
boljeg predočavanja potrebno navesti i opisati osnovna područja u kojima
se zbiva suradnja. U skladu s temeljnim zadacima (izgradnja fonda, obradba
i organizacija te obavijesno i prostorno sređivanje knjižnične građe, čuvanje
i održavanje fonda i organizacija dostupnosti građe), knjižnice međusobno
surađuju odnosno uspostavljaju knjižnične mreže u nabavi, obradbi, odlaganju
i zaštiti knjižnične građe te uspostavi informacijsko-referalnih usluga,
a s knjižničarskim udruženjima i školama surađuju u području obrazovanja
knjižničnog osoblja i korisnika te u znanstvenoistraživačkom radu.
Svaka knjižnica koja nastoji planski izgrađivati
svoj fond, surađuje u nabavi građe sa srodnim ili susjednim knjižnicama.
Poznato je, međutim, nekoliko nacionalnih i međunarodnih programa prema
kojima su knjižnice izgrađivale svoje fondove da bi ih mogle zajednički
koristiti i pritom smanjiti troškove.
Među prvima je i svakako ambicioznijim programima
usklađene nabave Farmington Plan provedbu kojega je 1948. preuzelo
60 znanstvenih i općeobrazovnih knjižnica širom SAD-a, s Kongresnom knjižnicom
na čelu. Da bi se mogla pratiti svjetska tiskarska proizvodnja i da bi
se mogao nabaviti bar po jedan primjerak svake vrijedne publikacije tiskane
bilo gdje u svijetu i pohraniti ga u jednoj od knjižnica-sudionica programa,
knjižnice su se opredijelile za praćenje određenoga zemljopisnog ili tematskog
područja.
U Skandinaviji su 1957. pučke, specijalne i znanstvene
knjižnice organizirale na dobrovoljnoj osnovi nabavu strane literature
u širem području humanistike (Scandia Plan). Svaka se knjižnica ne samo
obvezala da će nabavljati građu o dogovorenom području, već da će pritom
biti i bibliografsko središte i središte za međuknjižničnu posudbu.
U Velikoj Britaniji usklađena (koordinirana) nabava
provodila se prema dvjema prihvaćenim shemama: prema tzv. Background Material
Sheme, koja se provodi od 1952, a označuje sustavno prikupljanje publikacija
tiskanih u određenim vremenskim razdobljima (npr. u prvo vrijeme dogovorno
su se nabavljale publikacije tiskane između 1600. i 1800, potom između
1550. i 1599), i prema shemi za nabavu publikacija tiskanih u Velikoj Britaniji
od 1. siječnja 1959, koja se zasnivala na preuzimanju odgovornosti za nabavu
knjižnične građe unutar određene skupine iz DDC-a, da bi se trajno osigurao
bar po jedan primjerak britanskog tiska i u knjižnicama koje ne primaju
obvezni primjerak.
U Zapadnoj Njemačkoj nabava je strane literature
uređena prema programu Sondersammelgebietsplan. Prema tom programu knjižnice
su preuzimale odgovornost za određeno područje ili disciplinu te za sudjelovanje
u izradbi skupnih regionalnih kataloga i za međuknjižničnu posudbu (sedam
regionalnih središta). Određene su knjižnice postale nacionalna središta
za odabrana područja (primjerice, u Kölnu je središte za medicinu, u Bonnu
za poljoprivredu, u Hannoveru za tehniku, a u Kielu za ekonomiju, Gradska
i sveučilišna knjižnica u Frankfurtu središte je za germanistiku, Sveučilišna
knjižnica u Göttingenu za anglistiku itd.).
U našoj sredini već se petnaestak godina nastoji
uskladiti nabava strane stručne i znanstvene periodike, a podaci o posjedovanju
određenog naslova dostavljaju se Nacionalnoj i sveučilišnoj biblioteci
(prije i Referalnom centru Sveučilišta u Zagrebu odnosno Institutu za informacijske
znanosti) radi izradbe Centralnog kataloga stručne i znanstvene periodike
u bibliotekama Hrvatske.
Zadnjih se godina nabava knjižnične građe na nacionalnoj
razini u mnogim sredinama planira na osnovi Conspectusa - programa koji
omogućuje sustavno prikupljanje podataka o ciljevima izgradnje fonda i
snazi postojećih fondova u jednoj knjižnici ili u većem broju knjižnica.
U obradbi knjižnične građe nacionalne knjižnice
ostvaruju jednu od svojih osnovnih djelatnosti - izradbu nacionalnih bibliografija,
no to nije priječilo druge knjižnice i bibliografska središta da se bave
kataložno-bibliografskom obradbom i nude svoje usluge drugim knjižnicama
i pojedincima. Najpoznatije su takve mreže koje su svoje usluge proširile
i na druge djelatnosti: OCLC (Ohio College Library Centar, danas Online
Computer Library Center), BLAISE (British Library Automated Information
Service), RLIN (Research Library Information Network), UTLAS (University
of Toronto Library Automation System), Servizio bibliotecario nazionale
u Italiji i dr. Samo MEDLARS (Medical Literature Analysis and Retrieval
Systems), primjerice, izrađuje više od 20 najznačajnijih kazala u području
biomedicine i nudi 15 baza podataka izravno preko Medlinea.
Dok se sedamdesetih godina o mrežama govorilo kao
o udruženju partnera-suradnika radi postizanja zajedničkoga cilja, danas
se na mreže sve više gleda kao na organizirane načine stjecanja zarade
od obavijesnih i drugih djelatnosti - knjižničari i drugi informacijski
stručnjaci poslovni su ljudi, osjetljivi na promjene u okruženju i spremni
natjecati se odnosno osvojiti tržište nudeći svoje usluge potencijalnim
i aktivnim korisnicima
.
U području informacijsko-referalnih usluga već smo
naveli mnoge uspješne oblike suradnje u obavještavanju korisnika skupnim
katalozima, pretraživanja baza podataka, a tome valja pridodati i dogovore
o predstavljanju obavijesnih pomagala, izradbi raznih vodiča, biltena i
slično.
Jedan od prvih pokušaja suradnje u području odlaganja knjižnične građe
bilježi se 1930. u Velikoj Britaniji. Nacionalna središnja knjižnica zatražila
je od drugih knjižnica da joj dostave suvišnu građu kako bi je mogla poslati
zainteresiranim knjižnicama, ali i pohraniti u određenom broju primjeraka.
U SAD-u mnoge knjižnice sudjeluju u izgradnji i vođenju depozitarnih knjižnica
na određenomu zemljopisnom području, a učestalo je i zajedničko odlaganje
manje tražene građe unutar sveučilišnih knjižničnih sustava ili mjesnih
knjižničnih mreža (primjerice, Londonsko sveučilište ima depozitarnu knjižnicu
u Eghamu, stotinjak kilometara udaljenu od središta Londona).
Suradnji u području zaštite knjižnične građe danas
se posvećuje sve više pažnje, napose u sklopu međunarodnog programa PAC
(Preservation and Conservation), a sve su učestaliji programi razmjene
knjižničnoga osoblja, usuglašavanja obrazovnih programa za knjižničarska
zvanja, ali i za arhiviste, muzeologe i druge informacijske stručnjake.
Suradnju među knjižnicama potiču i strukovna udruženja te udruženja
knjižnica i srodnih informacijskih ustanova. Na međunarodnoj razini napose
je važna uloga IFLA-e i FID-a, a potom i udruženja koja se osnivaju sa
svrhom razvijanja određenih vidova djelatnosti, kao što su primjerice LIBER,
ELAG i dr. Na nacionalnoj razini važna je uloga Hrvatskoga bibliotekarskog
društva.
Suradnja među knjižnicama i srodnim ustanovama zahtijeva
dakako ostvarenje nekolikih pretpostavki:
-
da knjižnično i ostalo informacijsko osoblje prihvati ideju o praktičnim
i ekonomičnim razlozima za suradnju;
-
da se dogovorno započne planiranje knjižnične djelatnosti na nacionalnoj
razini;
-
da se izrade konkretni planovi i programi suradnje i odrede metode za vrednovanje
rezultata;
-
da zacrtani planovi budu ostvarivi, da imaju izdvojene prioritete i da
su prihvatljivi onima koji ih trebaju provesti.
Kad se govori o sustavno planiranoj i provođenoj međuknjižničnoj
suradnji, može se izdvojiti bar šest općih dobrobiti za svaku jedinicu
koja sudjeluje u zajedničkim programima. Među najvažnijima je svakako bolja
dostupnost građe i obavijesti, tj. povećan opseg ponude i veća pokrivenost
određenoga predmetnog područja. Općenito gledano, tako označena dobrobit
ne mora nužno značiti da se radi o većem broju primjeraka određenog naslova
niti o bržoj usluzi, već da se korisniku omogućuje da dobije potrebnu građu.
Druga je dobrobit međuknjižnične suradnje bolja iskorištenost opsegom ograničenih
fondova. Suradnjom se nužno ne smanjuju troškovi, ali ona može pridonijeti
tome da se u određenoj sredini djelotvorno urede fondovi za veći broj korisnika
tako što će se podijeliti zadaci (nabava literature za određena, dogovorena
područja, zajedničko korištenje, naprimjer). Takav pristup dovodi do treće
dobrobiti a to je mogućnost stručnog usavršavanja osoblja, što rezultira
boljim uslugama (usredotočenost na određene teme, poslove i slično). Važno
je istaknuti i to da se međuknjižničnom posudbom izbjegava nepotrebno udvostručavanje
fondova i smanjuje se broj knjižničnih i srodnih jedinica kojima se korisnik
uglavnom obraća kad traži kakvu publikaciju ili obavijest. Da bi se to
postiglo, zajedničke službe i usluge valja dobro marketinški predstaviti
korisničkoj populaciji, ali se knjižnice trebaju također pobrinuti da osiguraju
sva bitna obavijesna pomagala, primjerice skupne kataloge, jer se inače
postiže negativan učinak. I naposljetku, od suradnje se očekuju i bolji
profesionalni odnosi i veze među jedinicama-suradnicama.
Suradnja među knjižnicama otežana je, s druge strane,
mnogim preprekama. Kao jednu od najstarijih i najčešćih prepreka suradnji
valja izdvojiti stajalište o samodostatnosti. Mnoge, napose velike i bogate
knjižnice, sve donedavna su zajedničku izgradnju fondova i međuknjižničnu
posudbu držale nepotrebnim oblicima suradnje, jer su vlastitim fondovima
mogle odgovoriti na velik postotak upućenih zahtjeva. Takav je pristup,
međutim, sve rjeđi u knjižničarstvu, premda treba napomenuti da korisnici,
ocjenjujući ponuđene knjižnične usluge, mogu katkad biti skloniji bržem
dobivanju usluga na lokalnoj razini, čak i ako ne uspiju dobiti sve željene
obavijesti i publikacije. Prigovori koji su se često upućivali međuknjižničnoj
posudbi zbog sporosti, u usporedbi s brzom opskrbom na lokalnoj razini,
razvojem telekomunikacija postupno gube važnost. Vrijeme nužnih postupaka
u opskrbi obavijestima i publikacijama smanjuje se na zadovoljstvo korisnika,
ali se pritom znatno povećavaju cijene usluga, što osobito treba uzeti
u obzir pri usklađenoj izgradnji fondova.
Veličina i status knjižnice također mogu biti velika
prepreka međuknjižničnoj suradnji. Veće knjižnice postaju uglavnom više
opterećene dodatnim zahtjevima iz manjih knjižnica, napose kad određeni
oblici suradnje nisu popraćeni odgovarajućim načinom financiranja. Status
knjižnice u sklopu matične ustanove može prilično otežavati suradnju jer
osnivač ponajprije želi da knjižnica osigura službe i usluge za neposrednu
zajednicu korisnika. Zato će osnivač redovito podržavati nastojanja knjižnice
da poboljša usluge, ali neće jednako tako prihvaćati obveze knjižnice prema
programu međuknjižnične suradnje, primjerice kad knjižnica mora izdvojiti
građu iz svojega fonda za potrebe međuknjižnične posudbe.
Premda je u knjižničnome poslovanju nepobitna važnost
tehnike, napose telekomunikacijske, uvođenje računala i druge opreme u
knjižnice bez potpunih planova i dogovora može biti velika prepreka suradnji
među knjižnicama. Događa se, naime, da su poneke knjižnice dobro opremljene,
a druge nemaju računalnu opremu, ili da, naprimjer, telekomunikacijska
mreža ne prati odnosno ne može podržati takvu vrstu komunikacije među knjižnicama.
Nepodudarnost računalne opreme također je česta, a u poslovanju uzrokuje
mnoge teškoće. Nasuprot tome, nepodudarnost računalnih programa, ako je
obradba standardizirana, manji je problem zbog velikih mogućnosti programâ
za konverziju.
Zbog brzog zastarijevanja modela odnosno neprestane
ponude novih, knjižničari moraju brižljivo pratiti postignuća u razvoju
elektroničkih i telekomunikacijskih tehnika i njihovu neposrednu praktičnu
primjenu. Stupanj očekivanja, koji izrasta na osnovi propagandnih preporuka
proizvođača, ne mora se, naime, uvijek potvrditi u praksi.
Prepreka na koju knjižnice mogu naići međusobno
surađujući i uvodeći nove tehnike u poslovanje, svakako su i moguće reakcije
psihološke prirode. Kad govorimo o pojedincu, mislimo na čovjekov strah
pred novim, na njegovu inertnost, sklonost intelektualnoj lijenosti u određenomu
životnomu i radnom dobu te na mogućnost da pasivnim otporom odgovori na
uvođenje novih načina i tehnika rada, a to je svakako teže svladati nego
vidljivo opiranje. Kad se pak promatra kolektiv, često se događa da se,
uključivanjem u zajedničke programe, rađa osjećaj gubitka samostalnosti
određene knjižnice ili se moguća prednost novoga suprotstavlja već utvrđenoj
tradicijskoj vrijednosti. Knjižnice su također sklone tome da same svladavaju
početne teškoće uvođenja kojega novog načina rada postupkom 'pokušaja i
pogrešaka', umjesto da se okoriste iskustvom drugih i izbjegnu već dokazane
pogrešne pristupe.
U planiranju suradnje među knjižnicama valja izbjeći
prepreke koje su posljedica zemljopisnih osobitosti ili zakonodavnih, političkih
i administrativnih odredaba (udaljenost, prirodna i tradicijska gravitacija
kojemu središtu nasuprot utvrđenome društveno-političkom ustroju, carinske
uredbe i slično) .
-
PLANIRANJE I UPRAVLJANJE U KNJIŽNICI I KNJIŽNIČARSTVU
Općenito uzevši, planiranje nije samo način ponašanja
već i proces kojim se određena ustanova ili djelatnost promiče iz stanja
u kojemu se nalazi u poželjno stanje. Za to je prijeko potrebno određeno
vrijeme i odabrani postupci.
U knjižničarstvu se planiranje može sagledati kao najveći mogući udio
knjižnične djelatnosti u ostvarivanju općih ciljeva društva i posebnih
zadaća knjižnica i knjižničnih usluga.
Za knjižničarstvo je važno da se planiranje uzdigne
iznad razine pojedine ustanove, iako je nedvojbeno da svaka knjižnična
jedinica mora imati plan vlastita razvoja.
Da bi bili uspješni i izvedivi, takve planove, međutim,
treba zasnivati na općem razvojnom planu djelatnosti, koji se postavlja
na nacionalnoj razini kao plan razvoja knjižničnoga sustava i odgovarajućih
mreža, a uvažava međunarodne planove i programe (GIP , IFLA-ine programe,
primjerice, UAP, UBCIM, PAC, UDF, Uneskove preporuke, EURONET i drugo).
U planiranju valja ponajprije odrediti ciljeve knjižničnoga sustava
i dogovoriti knjižničnu politiku na određenoj razini (npr. nacionalnoj,
regionalnoj). Na osnovi toga planiraju se načini povezivanja među knjižnicama,
njihovi zadaci i područja djelovanja, i određuje se budžet. Svaka pojedina
knjižnica treba biti upoznata sa svojim mjestom, posebnim zadacima i obvezama,
ali mora imati i jasnu sliku o koristi koju ostvaruje povezujući se unutar
sustava odnosno odabrane mreže.
U novije se vrijeme posebna pažnja usmjeruje ka tzv. strategijskom
planiranju koje označuje sustavan pristup odgovornosti u upravljanju knjižnicama.
Pritom se nastoji postići aktivan odnos prema ciljevima i zadacima knjižnice
u njezinu okruženju. Svaki strategijski plan trebao bi jasno naznačiti
gdje se određena knjižnica nalazi, gdje želi biti i kako kani ostvariti
postavljeni cilj.
Vodeće svjetske nacionalne knjižnice svoje razvojne
planove zasnivaju na SWOT-analizi , a važnost se donošenja strateških planova
za nacionalne knjižnice ističe ne samo zbog njihove vodeće uloge u nacionalnim
knjižničnim sustavima, već i zbog toga što njihov razvoj uvelike određuje
i djelotvornu uspostavu službi i usluga u drugim jedinicama bez kojih se
ne može razvijati ni nacionalna knjižnica. Naime, u suvremenom je knjižničarstvu
sve prisutnija težnja ka decentralizaciji djelatnosti, koja je tek jednim
dijelom posljedica nesklonosti prema snažnim središnjim službama, a najvećim
je dijelom posljedica promjena nastalih uvođenjem i primjenom novih tehnika
i telekomunikacija u knjižničarstvu.
U svakoj se sredini nacionalni i mjesni planovi
te planovi određenih knjižničnih jedinica oslanjaju na zakonske propise
i podzakonske uredbe te standarde kojima podloge uglavnom pripremaju strukovna
udruženja. Važan oslonac planiranju jest i knjižnična statistika.
-
ZAKONI
Knjižnična se djelatnost, kao posebna društvenovrijedna
djelatnost, u svim sredinama ozakonjuje.
Trenutačno u Hrvatskoj još uvijek vrijedi Zakon
o bibliotečnoj djelatnosti i bibliotekama donesen 1973. godine. U pripremi
je nov zakon. Sadašnjim su Zakonom određene osnovne funkcije knjižničarstva,
odnosi među knjižnicama, njihove vrste i zadaci, propisi o obveznom primjerku,
stručnim zvanjima i ustroju Savjeta za biblioteke Hrvatske .
Valja istaknuti da je Zakonom iz 1973. predviđeno
nekoliko podzakonskih uredaba, od kojih su tek poneke donesene. Pravilnikom
o matičnoj djelatnosti u Republici Hrvatskoj, uz Nacionalnu i sveučilišnu
biblioteku kao središnju knjižnicu u Republici Hrvatskoj, određuju se i
druge knjižnice koje će djelovati kao matične za određeno uže zemljopisno
područje.
Matičnost knjižnice uključuje: nadzor nad radom knjižnica, savjetničku
djelatnost, službu za usklađivanje rada i povezivanje knjižnica na određenom
prostoru te službu za podučavanje. Matičnost je shvaćena kao sustavan i
sređen način stalnoga unapređivanja knjižničarskog rada.
Budući da podosta knjižnica djeluje u sastavu, na
njihove se matične ustanove djelomično odnose pojedini zakoni (primjerice
Zakon o osnovnom školstvu, Zakon o visokim učilištima, Zakon o znanstvenoistraživačkoj
djelatnosti).
Zakon o upravljanju ustanovama u kulturi i zaštiti spomenika kulture
donosi propise o zaštiti i čuvanju knjižnične građe koja se vrednuje kao
pokretan spomenik kulture, ali i cijelih knjižnica. Budući da je knjižnična
građa osnovno sredstvo rada svake knjižnice, u materijalnomu i financijskomu
poslovanju knjižnice slijede odredbe Zakona o knjigovodstvu i Zakona o
financijama.
U poslovanju, povezivanju i načinu financiranja
knjižnica važni su i određeni opći zakoni, primjerice Zakon o sustavu državne
uprave, Zakon o ustanovama i Zakon o lokalnoj samoupravi i upravi.
-
PODZAKONSKE UREDBE
Osim Zakona o knjižničnoj djelatnosti i knjižnicama,
postoji cijeli niz podzakonskih uredaba koje za knjižničnu djelatnost donosi
ovlašteno ministarstvo (Ministarstvo obrazovanja i kulture, Ministarstvo
znanosti).
Prema Poslovniku o radu Savjeta za biblioteke Hrvatske , Vijeće za
knjižnice Hrvatske (nekadanji Savjet za knjižnice Hrvatske odnosno Savjet
za biblioteke Hrvatske) obavlja stručne, savjetničke i druge poslove iz
nadležnosti Republike u području knjižničarstva .
-
Standardi
Da bi se rad u knjižnicama ujednačio, propisuju se standardi
za svaku vrstu knjižnica posebno, te za određene oblike knjižničnoga poslovanja,
primjerice za obradbu knjižnične građe (o tome vidjeti u odjeljku Stručna
obradba knjižnične građe).
Pučke knjižnice moraju zadovoljiti tzv. minimum knjižničnog standarda.
Budući da su te knjižnice kulturnoobrazovne i informacijsko-komunikacijske
ustanove, koje zadovoljavaju i unapređuju potrebe pučanstva u području
općeg obrazovanja, kulturnog razvoja pa čak i u znanstvenom radu, parametri
za njihov razvoj i veličinu su: broj stanovnika na određenomu području
i njihova dobna, rasna, narodnosna, vjerska, jezična i obrazovna struktura.
Vezano uz to, određuju se i ostale kvantitativne norme. Standardi za pučke
knjižnice obuhvaćaju i pokretne knjižnične jedinice, ili se pak za njih
određuju posebni standardi.
Za školske se knjižnice parametri postavljaju prema
broju učenika kojima se nude usluge. Budući da se te knjižnice dijele na
osnovnoškolske i srednjoškolske knjižnice, prema toj se podjeli određuju
i njihovi zadaci.
Poput školskih, i visokoškolske knjižnice vode računa o broju studenata
jer to utječe na njihovu veličinu, na broj zaposlenog osoblja u njima,
te na službe i usluge koje nude. Svi elementi djelatnosti tih dviju vrsta
knjižnica uređeni su posebnim standardima koji ističu njihove osobitosti.
Djelatnost i zadaci specijalnih knjižnica uređeni
su posebnim standardima. Budući da takve knjižnice djeluju u različitim
sastavima (poduzeće, ustanova), za njih vrijede opći standardi u koje nisu
uključene kvantitativne norme.
Posebnim se standardom za opremu knjižnica određuje kakve trebaju biti
prostorije, oprema i raspored službi za korisnike i knjižnični rad.
-
PRAVILNICI
Knjižnice koje djeluju kao samostalne ustanove (nacionalna,
općeznanstvene, pučke) trebale bi imati posebne pravilnike o stručnom radu
koji se obavlja u njima. Uobičajeno je da se odredbe o stručnom radu prenose
usmenom predajom (stariji knjižničari mlađima), no unatoč obostranim nastojanjima,
takav oblik prenošenja odredaba ne zadovljava. Njegove se slabosti otkrivaju
osobito tijekom neke vrste smjene generacija. Pravilnici, međutim, novim
djelatnicima omogućuju dosljedan nastavak rada, a važna su kompomenta u
praćenju povijesna razvoja stručne djelatnosti u određenoj knjižnici.
Prema ustroju knjižničarstva u Hrvatskoj, mnoge knjižnice imaju dvojaku
namjenu (općeznanstvena i sveučilišna, regionalna - pučka i sveučilišna),
pa je u takvim knjižnicama pravilnikom poželjno izričito razdvojiti jednu
njezinu namjenu od druge. Pravilnik o stručnom radu knjižnice i o podijeljenosti
tj. dvovrsnosti njezinih zadataka treba donositi stručno kolegijalno tijelo,
odnosno stručni kolegij knjižnice koji i inače vodi stručnu politiku.
Internim pravilnicima knjižnice određuju način korištenja
i uvjete posudbe knjižnične građe, a pravilnik o međuknjižničnoj posudbi
donosi svaka zemlja posebno, u skladu s preporukama IFLA-e.
-
KNJIŽNIČNA STATISTIKA
Za pravilno planiranje i obavljanje knjižnične djelatnosti
te nesmetanu suradnju među knjižnicama i srodnim ustanovama, posebno je
važna knjižnična statistika i standardizacija određenih postupaka (primjerice
u nabavi, obradbi, međuknjižničnoj posudbi). Statistika u knjižničarstvu
jedan je od osnovnih načina promatranja i analiziranja te ujedinjavanja
podataka o knjižničnoj djelatnosti radi praćenja postignutih rezultata
i planiranja razvoja knjižnica, proučavanja njihovih osobitosti i uvjeta
rada te usporednih analiza. Sam pojam knjižnična statistika star je više
od stotinu godina (Italija je prva uvela statistiku u knjižničarstvo 1863.
godine, a zatim i Velika Britanija, Njemačka i druge zemlje), a javlja
se u dva osnovna značenja:
kao teorija knjižnične statistike koja obuhvaća proučavanje opće statistike
i njezinu primjenu u knjižničarstvu. Teoriju knjižnične statistike treba
shvatiti ne samo kao teorijsku osnovu za provođenje statističkih istraživanja
u knjižnicama, već i kao istraživanje mogućnosti korištenja statističkih
metoda u znanstvenoistraživačkom radu, planiranju i upravljanju knjižnicama
(npr. u standardizaciji i normiranju), a također i za razradbu teorijskog
postavljanja posebnih metoda i postupaka u knjižničarstvu zasnovanih na
općim matematičko-statističkim načelima;
kao praktična statistika koja se sastoji od tri faze:
a) prikupljanje statističkih podataka prema pripremljenim obrascima
i njihovo ubilježavanje;
b) statistička obradba podataka tj. ujedinjavanje i razvrstavanje
svih prikupljenih podataka radi izdvajanja općih pravila; tu fazu ne obilježuje
posebno već opće;
c) statistička analiza tj. analiza istraženih podataka i činjenica.
U zadnja dva desetljeća knjižničnoj se statistici u
svijetu posvećuje sve veća pažnja, a posebno je zanimanje usmjereno k stvaranju
osnova za međunarodnu standardizaciju.
Statistička istraživanja i međunarodno ujednačavanje
potiču Unesko i IFLA. Unesko objavljuje publikaciju Statistical
Yearbook u kojoj su u redovitim vremenskim razmacima predstavljeni statistički
pokazatelji o nacionalnim, sveučilišnim, općeznanstvenim, pučkim i specijalnim
knjižnicama zemalja članica Uneska, koje su zamoljene da se uključe u međunarodnu
standardizaciju knjižnične statistike i primjenjuju u radu već utvrđene
standarde i mjerila .
U sklopu IFLA-e djeluje Odsjek za statistiku koji
se napose brine o ujednačavanju pristupa statističkim istraživanjima.
Međunarodna standardizacija knjižnične statistike može se odrediti
na dva načina:
-
kao ujedinjavanje sustava statističkog zbroja i ubilježavanja podataka
(standardizacija knjižnične statistike u užem smislu);
-
kao ujedinjavanje podataka dobivenih vođenjem praktične statistike u knjižnicama
svih zainteresiranih zemalja.
No o potpunoj se standardizaciji knjižnične statistike ne može govoriti
zbog određenih ograničavajućih činitelja:
-
knjižničarstvo se, naime, u raznim zemljama svijeta razvijalo različito,
u različitim uvjetima i društvenu okruženju;
-
potpuno ujednačavanje knjižnične statistike zahtijevalo bi posvemašnju
standardizaciju knjižničnoga poslovanja, strogu tipologiju knjižnica i
knjižničnih mreža. To je u praksi gotovo nemoguće provesti, a nije ni poželjno
jer su knjižnice "živi organizmi" koji se prilagođavaju svojoj neposrednoj
okolini.
U sklopu svoje redovne djelatnosti, a na osnovi odgovarajućih
zakonskih odredaba, knjižnice su obvezne voditi statistiku o svojeme poslovanju.
S pomoću statističkih podataka može se pratiti ukupni rad i ustanovljivati
napreduje li knjižnica ili nazaduje. Na osnovi statističkih podataka izrađuju
se kratkoročni i dugoročni planovi rada te financijski planovi.
U nas knjižnice na posebnom obrascu dostavljaju
statističke podatke Zavodu za statistiku koji ih objavljuje u Statističkom
godišnjaku.
I matične službe prikupljaju od knjižnica statističke
podatke, a statistiku o knjižnicama vodi i Međunarodna organizacija knjižničarskih
društava i ustanova (IFLA). Pritom ni primijenjene metode ni upitnici nisu
jedinstveni, a od knjižnica se obično traži mnogo statističkih podataka.
S obzirom na različite zadatke knjižnica, za sve se knjižnice (prema vrsti)
i ne može izraditi jedinstven statistički obrazac, ali se od svih vrsta
knjižnica traže:
-
podaci o knjižničnoj građi;
-
podaci o broju korisnika;
-
podaci o broju posjeta;
-
podaci o broju korištenih primjeraka građe;
-
podaci o radu s korisnicima;
-
podaci o utrošenim sredstvima;
-
podaci o knjižničnim djelatnicima.
Podaci o građi zaključuju se 31. studenoga svake godine
na osnovi knjiga inventara, i razvrstavaju se prema vrsti građe. To znači
da se posebno prikazuje broj knjiga (broj svezaka i broj naslova); broj
serijskih publikacija (časopisi i novine iskazuju se s obzirom na broj
naslova i broj godišta); broj primjeraka ostale građe u knjižnici (rukopisi,
doktorske disertacije i magistarske radnje, patenti, gramofonske ploče,
videovrpce, zbijeni diskovi, magnetske vrpce, zemljopisne karte i slično).
Uz to osnovno prikazivanje, može se prikazati i
građa razvrstana prema jezicima, i to posebno za hrvatski, posebno na ostalim
jezicima.
Ako se inventarne knjige vode prema vrsti nabave,
posebno se prikazuje kupljena građa, građa primljena zamjenom ili darom
te obvezni primjerak. Slijede podaci o prirastu građe u tekućoj godini
i o otpisanoj građi.
Statistički se podaci pažljivo bilježe svakoga mjeseca
da bi koncem godine knjižnica mogla iskazati pravo stanje: 31. prosinca
prošle godine, prirast u tekućoj godini i otpis u tekućoj godini, odnosno
stanje fonda sa 31. prosincem dotične godine.
Broj korisnika prati se preko evidencije upisa.
To je praćenje jednostavno provesti u knjižnicama koje ponavljaju upis
korisnika svake godine. Tamo gdje je upis trajan, iz mnoštva korisničkih
iskaznica (ili pristupnica), odnosno iz datoteke korisnika, izdvajaju se
podaci za korisnike koji te godine nisu posjetili knjižnicu, i taj se zbroj
oduzima od ukupna zbroja ubilježenih korisnika.
Posjeti korisnika prate se svakoga dana, a zbrajaju
se tjedno i mjesečno, tako da se koncem godine raspolaže točnim brojem
posjeta. Posebno se bilježe posjeti čitaonici.
Primjerci izdane građe prate se jednako kao i posjeti,
s tim da im se pridodaju i primjerci vraćene građe. Posebno se iskazuje
posudba i korištenje građe prema vrsti (knjige, časopisi, novine itd.).
O obavijestima danim korisnicima (usmeno, napismeno,
telefonom, telefaksom, elektroničkom poštom) također se vode svakodnevne
evidencije, a iskazuju se ukupno svake godine. Jednako se tako iskazuju
i različite informacijske, kulturne i obrazovne djelatnosti (književne
večeri, izložbe, predstavljanje knjiga, priređeni i objavljeni bilteni,
bibliografije, održani seminari itd.).
Novac koji je knjižnica utrošila za nabavu građe,
različita ulaganja i opremu, za uredski materijal i za plaće, iskazuje
se u ukupnom iznosu i pojedinačno prema vrsti troškova.
Podaci o djelatnicima u knjižnici obuhvaćaju broj
zaposlenih, stručnu spremu i stupnjeve stručnih zvanja. Iskazuje se i odnos
stručnih djelatnika prema ostalim djelatnicima.
Vođenje statistike zahtijeva točnost u ujedinjavanju
podataka i slijed u radu (inače statistika gubi smisao). Za istu vrstu
knjižnica trebalo bi, polazeći od svrsishodnosti, primijeniti jednaka mjerila
u prikazivanju statističkih podataka: statističko istaživanje ne smije
biti ni preusko ni preširoko.
Poput planiranja i standardizacije, statistika je
u suvremenomu knjižničarstvu jedan od nezaobilaznih činitelja razvoja djelatnosti,
poboljšanja službi i usluga za korisnike.
Literatura
Sadržaj